lördag 28 september 2019

Glutenfri mjuk äppelkaka upp och ner (sötad med dadlar)

Jag gjorde en så god äppelkaka till mig och Prinskorven härom dagen. De andra familjemedlemmarna fick en annan variant, efter min mormors recept, men Prinskorven gillar mjuka kakor bättre än paj, så jag brydde mig inte om att allergianpassa det receptet. Istället uppfann jag ett eget, lite mer näringsrikt, extra viktigt för små kräsna multiallergiker. Äppelkakan är inte helt sockerfri, men innehållet av vanligt socker är kraftigt reducerat jämfört med normala recept då jag har bytt ut sockret i smeten mot dadlar. I vanliga äppelkakor brukar man lägga äpplena på toppen, eller åtminstone i smeten, men jag ville testa att göra tvärtom: mjuka äpplen i botten och en mjuk kaka ovanpå. Kakan bör därför ätas med sked och läggas upp med stekspade. Väldigt gott, och man behöver inte vara rädd för att kakan ska fastna i botten i alla fall.

GLUTENFRI MJUK ÄPPELKAKA UPP OCH NER  (sötad med dadlar)
180 g glutenfri mjölblandning: jag använde 40 g av vardera fullkornsrismjöl, fullkornsmajsmjöl och quinottomjöl (röd, vit och svart quinoablandning mixad till mjöl), 20 g av vardera solrosfröprotein, glutinöst rismjöl (klibbrismjöl) och tapiocastärkelse; välj sorter efter allergier och smak
1 krm xanthangummi
5 g (1 tsk) vaniljsocker
5 g (1 tsk) bakpulver
1 tsk malen kardemumma
100 g färska urkärnade dadlar
100 g (1 dl) vatten
lite bittermandelarom
125 g vatten
25 g rapsolja
400 g skalade, urkärnade, tärnade äpplen
1 msk kokossocker
1 tsk malen kanel
pärlsocker till dekoration
mjölkfritt margarin till formen

Blanda alla torra ingredienser. Mixa dadlarna med 100 g vatten och bittermandelarom till en slät smet. Blanda ihop äppelbitarna med socker och kanel och lägg dem i en ugnssäker form, smord med margarin och bröad på sidorna med pofiber eller glutenfritt mjöl. Blanda ihop de torra ingredienserna med dadelsörjan, resterande vatten och oljan. Fördela smeten över äpplena och strö pärlsocker över. Grädda i 175-200 grader, 25-30 min.

Kakan är nästan sockerfri, äggfri, mjölkfri, vetefri, glutenfri, nötfri, fröfri, sojafri, vegan. Innehåller potatis (i bakpulvret och vaniljsockret, byt mot "rena" varianter om du inte tål). Allergianpassa genom att byta ut mjöl- och stärkelsesorterna mot de du tål. Det går nog skapligt att använda bara en mjölsort i nödfall. Jag gillar att ha i lite quinoa/quinottomjöl, eftersom jag tycker att det smakar gott och ger en mjuk konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar