fredag 27 september 2019

Linssoppa med potatis och apelsinzest

Jag kom på att jag faktiskt inte har så många sopprecept här på bloggen. Periodvis äter vi mycket soppa. Barnen gillar slätmixad gräddig eller pastasoppa bäst, medan min favorit är linssoppa eller klar broccoli- och morotssoppa med bitar. När jag serverar sådant jag misstänker att barnen inte kommer att vilja äta så mycket av, ser jag till att ha ett tillbehör som de gillar desto mer. Bröd går alltid hem hos de stora. Prinskorven är skeptisk, och soppa lämpar sig dåligt att äta med händerna (dessutom är han allergisk mot linser), så han fick rostad potatis, morot och palsternacka med sås istället. Och jag kunde ändå inte äta efter en längre migränattack (jag mår alltid illa efter och det tar flera timmar innan jag kan få i mig mat).

LINSSOPPA MED POTATIS OCH APELSINZEST, 3-4 portioner
1 liten gul lök
rapsolja
1 liten fint tärnad morot
½ liten fint tärnad palsternacka
4 tärnade potatisar
1½ dl röda linser
2 msk tomatpuré
7½ dl vatten
buljongtärning efter behag
apelsinzest efter behag
torkad timjan efter behag

Fräs löken i olja tills den blir glansig och genomskinlig. Tillsätt palsternacka och morot och fräs lite till. Blanda ner potatisen och rör om. Häll i vattnet, linserna, tomatpurén, buljongtärning och torkad timjan. Låt koka upp och sjud sedan i 20-30 min eller tills linserna är lite trasiga och grönsakerna rejält mjuka. Smaka av med mer kryddor och apelsinzest (rivet apelsinskal) efter behag.

Till soppan serverade jag ett bröd som jag tyvärr inte har något recept på. Innehöll mest vetemjöl, lite grahamsmjöl, solrosfrön, svart sesamfrö, rapsolja, vatten, jäst och apelsinmarmelad. Blanda ihop till smidig deg, jäs länge (typ ½ dag), arbeta, forma bollar, lägg på bakplåtspappersklädd plåt, jäs igen (typ 1 timme), grädda i 200 grader med varmluft / 225 grader utan i ca 10 min. Pensla vatten på bröden efter gräddning så håller sig ytan mjuk.

Soppan är glutenfri, mjölkfri, äggfri, nötfri, ,fröfri, sojafri men innehåller baljväxter (linser). Kolla även buljongtärningen så att den är fri från allt du behöver hålla dig borta ifrån. Vissa sorter innehåller t.ex. soja:-(.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar