tisdag 10 september 2019

Krabbeluringar (naturligt glutenfria) med banan

De här krabbeluringarna kom till när vi hade lite för många bruna bananslattar i kylskåpet och jag plötsligt hade ett "tidshål". Dessutom tänkte jag att Lillprins Bus kanske ville vara med och baka. Det ville han inte. Men det ville Prinskorven. Maken till kladdande får man leta efter, visade det sig. Han ville hellre skvätta smet i hela köket och pytsa i hela sockerbehållaren, och blev mer än lovligt sur när han inte fick. Jag hade ingen lust att sätta på ugnen för att grädda en så liten sats bananmuffins, så istället gräddade jag dem i stekpanna. Ungarna var för sugna för att jag skulle hinna fotografera resultatet - det försvann i ett nafs, och somliga åt med en krabbeluring i varje hand.

KRABBELURINGAR (NATURLIGT GLUTENFRIA) MED BANAN, ca 12 små
1 banan, mosad
2 msk strösocker (kan uteslutas för lite nyttigare variant)
2 msk kallpressad rapsolja
1 tsk vaniljsocker
1 dl fullkornsrismjöl
½ dl klibbrismjöl
½ dl fullkornsmajsmjöl
2 msk tapiocastärkelse
1 tsk bakpulver
en knivsudd xanthangummi
½-1 dl vatten
rapsolja till stekning

Mosa ihop banan, socker, olja och vaniljsocker. Tillsätt de torra ingredienserna och rör i så mycket vatten att det blir en ganska tjock smet (den ska absolut inte flyta ut som pannkakssmet, utan vara ungefär som sockerkakssmet). Grädda små plättar i medelvarm stekpanna, ca 2 tsk smet per plätt, 2-4 min per sida. Servera gärna ljumma som ett lite mindre nyttigt mellanmål.

Krabbeluringarna är naturligt glutenfria, nötfria, fröfria, sojafria, vetefria, mjölkfria, äggfria. Innehåller ris - kan bytas mot annat glutenfritt mjöl vid risallergi, majs - kan ersättas med annat glutenfritt mjöl vid majsallergi och tapioca - som kan ersättas med t.ex. majs- eller potatisstärkelse vid tapiocaallergi. Istället för banan kan man förmodligen använda äppelmos eller kokt, mosad pumpa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar