söndag 23 oktober 2011

Äppelkaka 1-2-3

Här är mormors recept på äppelkaka. Hon har gjort sådana här kakor så länge jag kan minnas, och det var nog en av de första sakerna jag fick prova att baka när jag var liten. Degen går utmärkt att baka ut som småkakor också, t.ex. som schackrutor (färga halva degsatsen med någon matsked kakaopulver), apelsinkransar (smaksätt degen med finrivet apelsinskal) eller kanelkakor (rulla till en längd, skär i tunan skivor, tryck ner varje bit i pärlsocker och strö lite kanel över). Äppelkakan är god med vaniljsås eller vispad sojagrädde.

ÄPPELKAKA 1-2-3
100 g socker (ca 1 dl)
200 g margarin (eller knappt 2 dl olja)
300 g vetemjöl
1 stort äpple, skalat och skuret i fina klyftor (sorten 'Aroma' denna gång)
kanel

Blanda ihop socker, margarin och mjöl till en deg. Tryck ut 4/5 av degen i en pajform. Lägg äppelklyftorna ovanpå i ett fint mönster och strö lite socker och kanel över. Lägg resten av pajdegen som ett galler eller hjul etc. ovanpå äppelklyftorna. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i 20-30 min eller till degen har fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar