torsdag 2 september 2021

Squashröra med gurt - sommarens favorit

Sommaren 2021 har vi haft en odlingslott tillsammans med en granne. Vi har kunnat skörda vår egen dill, persilja, potatis, och squash. I mängder. Våra två plantor har verkligen levererat, lite FÖR bra, så mot slutet av säsongen var vi rätt trötta på vit squash. Särskilt stora, som nästan är på gång att bli lite träiga, för det var inte alla veckor vi skördade så flitigt som vi borde ha gjort. Men av stor squash kan man göra denna väldigt goda röra, som blev sommarens favorit för mig. Den kan varieras massor, beroende på vilka kryddor man väljer till grunden, som består av grovt riven squash och tjock kokosgurt - jag föredrar Alpros. Jag har gjort med dill + vitlök + näringsjäst, basilika + citronzest + citronsaft + svartpeppar, persilja + lökpulver + vinäger + näringsjäst o.s.v. Serveras som tillbehör till det mesta! Grundreceptet kommer härifrån men jag har ändrat ganska mycket i vanlig ordning.

SQUASHRÖRA MED GURT - SOMMARENS FAVORIT
1 medelstor (vit) squash, ca 350-400 g
1-1½ dl kokosgurt (eller annan tjock växtbaserad gurt)
½-1 riven eller pressad vitlöksklyfta
gärna ½-1 msk pressad citron
färska örtkryddor efter behag
salt, peppar
näringsjäst för ostig smak om du vill
citronzest för frisk smak

Riv squashen grovt och stek den i ca 5 min så att en del av all vätska försvinner. Jag brukar steka den utan olja i en non-stick-panna, men det går nog fint även med olja. Låt svalna. Blanda sedan med övriga ingredienser och låt stå kallt till servering.

Går bra att allergianpassa så länge man tål squash. Kokosgurt kan bytas mot annan gurt om man inte tål kokos eller stärkelse (som de flesta kokosgurter innehåller).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar