onsdag 17 mars 2021

Naturligt glutenfri playdoh (egen mjölmix)

Prinskorvens förskola ville ha tips på leklera/playdoh som fungerar för honom och de andra barnen. Jag googlade lite, men hittade inget som helt passade våra behov, då de recept jag fann antingen innehåller färdig mjölmix (som ofta innehåller vetestärkelse, baljväxt eller fiberhusk, Prinskorven tål inget av dem) eller fiberhusk (=psyllium, tåls inte längre). Det recept jag har tagit fram är helt fritt från stabilisatorer som är svåra att hitta. Det innehåller heller inte citronsyra eller alun, som de flesta andra recept gör. Degen är mjuk och smidig i åtminstone några veckor efter att man har gjort den. Om den torkar till när man bakar, kan man knåda in lite vatten för att få den smidig igen. Jag valde att behålla degens naturliga ljust gula färg som majsmjölet ger. Vill man färga, kan man tillsätta färgpulver i mjölblandningen, eller flytande livsmedelsfärg i vätskan. Om du väljer att mäta upp volymer av ingredienserna, var noga med att stöta måttet i diskbänken så att mjölet packar sig. Annars blir det för lite.


NATURLIGT GLUTENFRI PLAYDOH (EGEN MJÖLMIX)
140 g = 1 dl finkornigt salt
75 g = 1 dl packat fullkornsrismjöl
70 g = 1 dl packat fullkornsmajsmjöl
60 g = 1 dl packad majsstärkelse
15 g = 1 msk rapsolja
15 g = 1 msk limejuice (pressad lime, går även bra med citron)
250 g = 2½ dl kokande vatten

Blanda salt, mjöl och stärkelse noga i en bunke. Gör en liten grop mitt i och häll ner rapsolja och limejuice samt eventuellt flytande färg om du vill använda det. Häll kokande vatten i gropen och rör om noggrant tills degen är ihopblandad. Använd en sked till att börja med, sedan kan du knåda med händerna. Låt svalna lite och prova att baka. Är degen för hård, tillsätt lite mer vatten. Är den för lös, tillsätt lite mer mjöl. 

Jag tror att mjölet kan bytas mot andra glutenfria mjöl (dock inte kokos-, mandel- eller nötmjöl) och stärkelsen mot t.ex. klibbrismjöl eller tapiocastärkelse, men jag har inte testat det än.

Degen är naturligt glutenfri, mjölkfri, äggfri, vegan, havrefri, baljväxtfri, nötfri, fröfri. Egentligen vet jag inte vad limejuicen fyller för teknisk funktion, borde fungera att ersätta med mer vatten vid citrusallergi. Rekommenderar inte att äta degen med tanke på allt salt som är i den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar