tisdag 2 mars 2021

Glutenfritt frukt- och fröbröd (glutenfri Speja)

Det här är ett perfekt bröd att baka om du har många små slattar av torkad frukt och frön (eller nötter för all del) som du behöver bli av med. Receptet kommer ursprungligen från Jessica Frejs och Maria Blohms bok "Nytt Bröd - Baka gott utan gluten", en av mina favoriter när det gäller glutenfri bakning. Brödet är där bakat på bovetemjöl och boveteflingor, som är mycket klistrigare än ris- och majsmjöl, som jag främst har använt. Därför har jag även modifierat mängden fiberhusk, och tillsatt lite pofiber i mjölblandningen för att få det lite torrare. Du kan använda vilka nötter, frön och varianter av torkad frukt du vill, och mängden kan ökas om du vill ha ett sötare eller tuggigare bröd. Jag gjorde detta innan Prinskorven visade sig vara allergisk mot pumpafrön och psylliumfrön, ska försöka hitta ett sätt att baka detta med xanthan istället men har inte fixat det än.

GLUTENFRITT FRUKT- OCH FRÖBRÖD (GLUTENFRI SPEJA), 1 bröd
220 g naturligt glutenfritt mjöl (jag använder oftast ca 120 g fullkornsrismjöl, 25-30 g pumpafröprotein, 10 g pofiber, resten fullkornsmajsmjöl)
12 g fiberhusk
15 g linfrö
20 g pumpafrön (eller mer om du vill)
2 torkade fikon i bitar (ca 30 g), även gott med torkad mango i bitar
30 g russin eller tranbär
5 g jäst (öka om du vill jäsa på kortare tid)
salt efter behag (jag utesluter)
400 g vatten
1 tsk ris- eller äppelcidervinäger

Blanda alla torra ingredienser med jästen i en ganska liten bunke. Tillsätt vatten och vinäger och arbeta samman till en deg. Låt den jäsa under bakduk i ett par timmar - jag brukar oftast röra ihop degen på morgonen och baka ut den på eftermiddagen. Stjälp upp degen på bakplåtspappersklädd plåt och forma den försiktigt till en rund limpa. Grädda i 200 grader, 45 min, och låt sedan svalna utan bakduk. 

Brödet är naturligt glutenfritt, sojafritt, mjölkfritt, äggfritt, veganskt, och jag har gjort det utan nötter och sesamfrön i varianten ovan. Det går utmärkt att använda annan torkad frukt eller bär, tillsätta mer frön och/eller nötter, utesluta linfröna, baka utan pofiber o.s.v. beroende på vad som fungerar i hushållet med tanke på allergier och preferenser. Tillsätt gärna mer frön, gärna olika sorter, om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar