torsdag 1 april 2021

Vegansk broccolipaj med morot och paprika

Jag tror inte att det finns så många recept på matpaj här på bloggen. Jag gör det inte så ofta, då barnen inte är så förtjusta i det och jag själv tycker att matpaj är lite konstigt. Skyller på min uppväxt - pappa, som är malaysisk kines, lagade maten, och den svenska matrepertoaren bestod av kalops, dillkött, spagetti med köttfärssås och pannkakor. Mina morföräldrar (svenska), som vi ofta åt söndagsmiddag hos, lagade heller inte matpaj, med undantag för ansjovisdito. ÄCKLIGT, tyckte jag. Mannen är däremot förtjust i matpaj, så ibland gör jag till honom och serverar annat till barn och mig själv. Receptskiss kommer här - egentligen kan man slänga i vilka grönsaker man vill i pajen, eller rester av färssås, tacofärs etc. I det senare fallet kan man utesluta kikärtsstanningen.

VEGANSK BROCCOLIPAJ MED MOROT OCH PAPRIKA
Pajdeg:
4 dl vetemjöl (eller 2 dl rismjöl, 1 dl majsmjöl och 1 dl majsstärkelse för glutenfri)
150 g mjölkfritt margarin (eller 75 g margarin + ½ dl olja)
vatten till lagom konsistens

Nyp ihop mjöl med margarin/olja. Tillsätt vatten till lagom konsistens. Kavla ut och lägg i en smord ugnssäker form/pajform. Ställ svalt i en halvtimme. Nagga med en gaffel, och förgrädda skalet i 10 min, 200 grader. För att undvika att kanterna "ramlar ner" kan man vika aluminiumfolie runt. 

Fyllning:
2 skivade morötter
300 g (ca) broccoli, i mindre buketter och stammen skalad och tunt skivad
1-2 paprikor i strimlor, tärningar eller bitar
rapsolja till stekning
franska örtkryddor, salt och peppar

Fräs grönsakerna i oljan i ett par minuter. Krydda efter behag. Fördela grönsakerna i det förgräddade pajskalet. Går utmärkt att använda andra grönsaker, t.ex. svamp, lök och soltorkade tomater, blomkål, purjolök och palsternacka (krydda med curry).

Kikärtsstanning:
2 dl kikärtsmjöl
2-3 dl vatten och/eller annan vätska (t.ex. havredryck)
2 msk näringsjäst
salt, peppar
gärna en knivsudd bikarbonat

Vispa ihop ingredienserna till en smet; konsistens ungefär som pannkakssmet. Häll över grönsakerna. Grädda pajen i 200 grader, ca 30 min. Viktigt att stanningen är genomgräddad, för rått kikärtsmjöl smakar INTE gott! 

Pajen kan lätt göras glutenfri om man väljer glutenfri mjölblandning och undviker havredryck som vätska i kikärtsstanningen. För baljväxtfri variant: välj annan fyllning (mer som "färs" eller gör en vit sås att hälla över. Eller strö riven veganost över och minska gräddningstiden till 20 min. Sojafri och nötfri är pajen i denna tappning:-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar