torsdag 8 oktober 2020

Naturligt sötade glutenfria äppelkanelbullar

Till kanelbullens dag bakade jag en laddning dadelsötade kaneläppelbullar, som blev riktigt bra. Jag utgick från det här receptet men uteslöt saffran. Bakade ut som vanliga kanelsnäckor, med en fyllning av rivet och hackat äpple, en gnutta vanilj, lite kokossocker (som kan uteslutas om man vill undvika raffinerat socker helt) och kanel. Även om äkta Ceylonkanel sägs vara nyttigare, tycker jag faktiskt att den billigare Cassiakanel är godare🙈. Men det vågar jag knappt säga högt:-/. Lilla Prinskorven ville hellre äta kaka än bulle, så desto fler bullar till mig. Resten av familjen, som tål vete, fick vanliga bullar istället.

NATURLIGT SÖTADE GLUTENFRIA ÄPPELKANELBULLAR, 20 st
200 g fullkornsrismjöl (jag använder Urtekrams)
100 g fullkornsmajsmjöl (också Urtekram)
75 g klibbrismjöl (glutinous rice flour), kan ersättas med stärkelse om du inte hittar klibbrismjöl
25 g solrosfröprotein (eller mer majsmjöl)
30 g fiberhusk (psylliumhusk, använder ICAs numera, eftersom det är billigast)
1 tsk nymalen kardemumma
½ tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
10 g jäst
80 g färska urkärnade dadlar (6-8 st)
30 g mjölkfritt margarin (eller motsvarande mängd olja + lite salt)
1 dl (100 g) vatten
5 dl (500 g) vatten
1 tsk risvinäger

Fyllning
2 rivna ganska små äpplen
1 finhackat litet äpple
1 tsk vaniljsocker eller halva mängden vaniljpulver
½-1 msk malen kanel
1 msk kokossocker

Blanda alla torra ingredienser. Smula ner jästen och rör om. Mixa dadlarna med 1 dl vatten. Häll det i degbunken tillsammans med resten av vattnet, margarinet och vinägern. Rör om ordentligt så att det blir en klibbig deg. Täck den med en bakduk och glöm bort den i ett par timmar så att den jäser upp. Kavla ut degen till en stor platta. Fördela fyllningen över. Snurra ihop och skär i 2 cm tjocka bitar. Lägg i silikonformar (eller vanliga bullformar om du har hittat någon sort där bullarna INTE fastnar i botten) med snittytan neråt. Jäs under bakduk i ca 30-45 min (det är inte så noga). Grädda i 200 grader med varmluft (225 grader utan), 15-20 min. Låt svalna under bakduk och försök att inte smaka förrän de har kallnat helt. Mums! Går att frysa!

De här bullarna är nötfria, sojafria, äggfria, mjölkfria, naturligt glutenfria, vetefria, havrefria, potatisfria, fria från en herrans massa annat också, och veganska. Kan enkelt göras majsfria om du byter ut majsmjölet mot annat glutenfritt mjöl som du tål. Även rismjölet kan bytas ut vid risallergi - ersätt dock klibbrismjöl med valfri stärkelse om du inte bakar av bovetemjöl som är klistrigt i sig och byt risvinäger mot annan vit vinäger eller uteslut helt. Går förstås utmärkt att fylla med vanlig fett-socker-smaksättningfyllning också, men jag gillar verkligen äppelfyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar