lördag 30 november 2019

Naturligt glutenfria lussekatter sötade med dadlar

Jag är så sjukt nöjd med det här receptet på glutenfritt saffransbröd utan raffinerat socker! Degen är lätt att hantera (inte alls lik den deg jag gjorde förra året) och smaken alldeles förträfflig. Konsistensen är lite blötare/kladdigare och trådigare än vetebaserade lussekatter, men jag som alltid äter glutenfritt reagerar inte alls på det. Dessutom blir de torrare när de har vilat ett par timmar. Jag utgick från det här receptet korsat med ett recept i julrecept-e-boken av samma författare, och valde sedan att använda dadlar istället för socker. Och de blev så gott! Dadlarna bidrar med en bredare smakprofil än vanligt socker, en stor fördel när man bakar glutenfritt, som annars brukar bli lite smaklöst. Jag kommer nog aldrig att baka några andra glutenfria lussekatter än dessa!

NATURLIGT GLUTENFRIA LUSSEKATTER SÖTADE MED DADLAR, ca 25 st
200 g fullkornsrismjöl (jag använder Urtekrams)
125 g fullkornsmajsmjöl (också Urtekram)
75 g klibbrismjöl (glutinous rice flour), kan ersättas med stärkelse om du inte hittar klibbrismjöl
30 g fiberhusk (psylliumhusk, använder ICAs numera, eftersom det är billigast)
1 tsk nymalen kardemumma
½ tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
½ g (1 pkt) saffran
10 g jäst
80 g färska urkärnade dadlar (6 st) - eller 6 msk råsocker/kokossocker/farinsocker
40 g mjölkfritt margarin (eller motsvarande mängd olja + lite salt)
1 dl (100 g) vatten
5 dl (500 g) vatten
1 tsk risvinäger
russin till utbakning

Blanda alla torra ingredienser utom saffran (eller blanda saffranet med de torra ingredienserna, dock blir det lite gula prickar i degen då, så det är bättre att lösa saffranet i vätskan). Smula ner jästen och rör om. Mixa dadlarna med 1 dl vatten och saffran. Häll det i degbunken tillsammans med resten av vattnet, margarinet och vinägern. Rör om ordentligt så att det blir en klibbig deg. Täck den med en bakduk och glöm bort den i ett par timmar så att den jäser upp. Dela degen i bitar, stora som en golfboll. Rulla ut varje boll till en fingertjock längd och sno ihop till lussekatter med russin på valfria ställen (jag gjorde klassiska S, sniglar och "kissnödiga bläckfiskar", tror att den formen kallas "pojken" i någon av bakböckerna min mamma hade när jag var barn). Jag mjölade faktiskt inte bakbordet alls när jag gjorde detta, utan det fungerade finfint ändå! Lägg lussekatterna på bakplåtspappersklädd plåt och täck med en bakduk. Jäs i ca 30-45 min (det är inte så noga). Grädda i 200 grader med varmluft (225 grader utan), 15-20 min. Låt svalna under bakduk och försök att inte smaka förrän de har kallnat helt. Mums! Går att frysa!

De här lussekatterna är nötfria, sojafria, äggfria, mjölkfria, naturligt glutenfria, vetefria, havrefria, potatisfria, fria från en herrans massa annat också, och veganska. Kan enkelt göras majsfria om du byter ut majsmjölet mot annat glutenfritt mjöl som du tål. Även rismjölet kan bytas ut vid risallergi - ersätt dock klibbrismjöl med valfri stärkelse om du inte bakar av bovetemjöl som är klistrigt i sig och byt risvinäger mot annan vit vinäger eller uteslut helt. Istället för russin till garnering vid utbakningen kan du ta t.ex. tranbär, torkade aprikoser, mullbär eller små bitar av dadlar eller fikon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar