fredag 8 november 2019

Baconlindade svampjärpar (veganska)

Jag är nog sist på bollen bland Sveriges veganer att testa formbar sojafärs. Jag använder över huvud taget inte så många köttliknande veganprodukter (bortsett från torr sojafärs som består av rent sojaprotein) när jag lagar mat, och familjen äter det därmed inte särskilt ofta. Här har jag i alla fall återskapat en barndomsfavorit, som min pappa ofta gjorde. Familjen och våra gäster tuggade snällt i sig. Baconet jag använde kommer från Seitanfoods och är baserat på soja- och veteprotein (vegansk skivad bacon). Om det är svårt att hitta kan du strunta i att baconlinda järparna, eller använda t.ex. tunt längsskivad zucchini eller aubergine som du marinerar i salt, socker, rökt paprika eller rökarom.

BACONLINDADE SVAMPJÄRPAR (VEGAN), stor sats
1 pkt (850 g) Anamma formbar färs
1 dl ströbröd
1 dl havredryck
2 msk rapsolja
1 tsk vitpeppar
1 burk skivade champinjoner (290 g burk, inkl. spad), finhackade
2 pkt (totalt 500 g) vegansk skivad bacon - ett paket räcker till hälften av satsen ovan

Tina färsen i en timme i rumstemperatur. Låt ströbrödet svälla i havredryck i 10 min. Tillsätt olja, vitpeppar och champinjoner. Knåda ihop blandningen med färsen. Forma biffar. Linda baconskivor runt varje järpe (om du är snål kan du använda ½ skiva till varje järpe, dela i så fall baconet på längden så att skivorna blir långa och smala). Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Tillaga i ugn, 200-225 grader med varmluft, i 20-30 min. Vänd gärna järparna en gång mot slutet av tillagningstiden. Servera med potatis eller ris och sås, samt kokta eller färska grönsaker.

Den här rätten är inte särskilt allergivänlig - den innehåller både soja och gluten, och är svår att anpassa efter dessa allergier. Nötfri, mjölkfri, äggfri och såklart köttfri i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar