söndag 24 november 2019

Chokladtårta med snickersmousse

Till Pysens 10-årsdag bakade jag den här tårtan, efter hans önskemål. Jag gjorde snickersmousse av överbliven grädde, en slatt choklad och jordnötssmör tidigare under hösten, och den älskades verkligen av mina äldsta söner. Så snickersmoussefyllning var ett måste. Mitt förslag var kexbotten, men det ville inte Pysen ha. Han ville ha en riktig tårta, med chokladbottnar och fin garnering. Så värst fin vet jag inte om tårtan blev - numera har jag varken tid eller tålamod till några väldesignade bakverk. Chokladkakan jag använde till tårtbotten går utmärkt att servera som den är. Receptet är en anpassning av den äggfria sockerkakan som finns i Sju sorters kakor (äldre upplaga, från 1990-talet) och innehåller bara ingredienser de flesta har hemma. Och inget kikärtsspad.

CHOKLADTÅRTA MED SNICKERSMOUSSE
Chokladbottnar enligt receptet nedan
Snickersmousse enligt receptet nedan
Skivad eller mosad banan (2-3 st ekologiska)
Vispad veggogrädde till garnering
Mörk choklad, strössel, bananchips etc. till garnering

CHOKLADKAKA TILL BOTTNAR
3 dl socker
4 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
ca 2½ dl vatten eller till lagom konsistens (tjock, kladdig smet som dock flyter ut litegrann)

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och vatten. Rör till slät smet. Häll i smord och bröad rund form, gärna med löstagbar botten. Grädda i 200 grader (utan varmluft, med varmluft räcker det med 175 grader) i 50-55 min eller tills en provsticka kommer upp torr om du sticker ner den i mitten av kakan. Låt kallna under bakduk. Dela kakan i 2-3 bottnar. Min kaka blev väldigt toppig så jag skar faktiskt av en extra snutt så att det blev tre hela bottnar och en liten hatt.

SNICKERSMOUSSE (recept anpassat härifrån)
50 g smält mörk choklad
½ dl jordnötssmör (jag gör själv, mixar rostade saltade jordnötter länge till smör)
2 msk vatten eller växtdryck
2 msk ljus sirap
2 msk kakaopulver
2½ dl vispbar veggogrädde

Vispa grädden fast. Blanda smält choklad med jordnötssmör, vatten, sirap och kakaopulver och kontrollera att blandningen inte är för varm. Rör ner den i grädden och smaka av med mer sirap om så önskas. Moussen tjocknar när den kyls.

Montering:
Täck en av bottnarna med mosad eller skivad banan (om du bara har delat tårtan i två bottnar lägger du snickersmousse ovanpå bananerna). Lägg en botten ovanpå. Pytsa på snickersmousse och täck med ytterligare en botten. (Om du har en liten hattbotten, lägg den ovanpå med snickersmousse eller mer banan mellan). Bred resten av snickersmoussen runt tårtan. HIT kan tårtan förberedas. Strax innan servering garnerar du tårtan med spritsad veggogrädde, bananchips, hackad/riven mörk choklad, chokladknappar, strössel, eller vad du nu gillar. Klart!

Tårtan är mjölkfri, äggfri, vegansk. Innehåller jordnötter - byt mot annat nöt- eller frösmör vid allergi. Kolla chokladen så att den är nötfri (och mjölkfri med för den delen). Kan göras sojafri om du väljer havregrädde eller kokosgrädde som veggogräddalternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar