torsdag 14 november 2019

Glutenfri Ambasha (Himbasha) - bröd med kalonji och kardemumma

I augusti publicerades Zeinas Green Kitchen, en inspirerande kokbok av Zeina Mourtada. Ett av de första recepten jag provade när boken damp ner i min brevlåda, var Ambasha - etiopiskt och eritreanskt bröd kryddat med kalonji (nigella seeds) och kardemumma. Första gången bakade jag det nästan helt i enlighet med receptet för att få ett hum om hur det skulle bli om man följer instruktionerna. "Det smakar som bulle", sa mina stora barn, som älskade brödet. Två dagar senare testade jag att göra en glutenfri variant så att även jag och lilla Prinskorven skulle kunna prova. Det blev jättegott! Prinskorven brukar annars vara skeptisk till bröd, men detta åt han faktiskt ganska mycket av. Quinottomjöl är mjöl av tre sorters quinoa, vit, röd och svart. Jag mal mitt själv i en blender eller Vitamixen. Går fint att byta mot färdigköpt quinoamjöl. Och du inte vill använda quinoa går det utmärkt att byta mot annat glutenfritt mjöl.

GLUTENFRI AMBASHA (HIMBASHA), 1 kaka
150 g fullkornsrismjöl
100 g fullkornsmajsmjöl
50 g quinottomjöl (eller vanligt quinoamjöl)
15 g kokossocker (eller annat socker)
15 g fiberhusk
2 tsk kalonji (nigella seeds)
1 tsk stött kardemumma
5 g jäst
450 g vatten
15 g kallpressad rapsolja

Blanda alla torra ingredienser och jäst. Tillsätt vatten och rapsolja. Blanda väl till en smidig deg. Den kommer att tjockna under jäsningen, så det gör inget om den är kladdig. Ställ på dragfri plats och låt jäsa i några timmar - min deg jäste nog 5 timmar denna gång, men tiden beror på hur varmt du har det. Har du ont om tid kan du öka jästmängden till 25 g och sockermängden till 40-50 g, samt minska jästiden till 1 timme. Stjälp ut degen på bakplåtspappersklädd plåt och platta ut den till en kaka, 25-30 cm i diameter. Med en kniv eller gaffel kan du sedan dekorera brödkakan efter eget önskemål. Man måste skära ganska djupt, annars försvinner dekorationen under gräddningen. Låt jäsa 10 min. Grädda i 200 grader, 25-30 min. Låt svalna på träskärbräda eller galler innan servering.

Brödet är naturligt glutenfritt, således även vetefritt. Dessutom sojafritt, äggfritt, mjölkfritt, fröfritt, nötfritt och veganskt. Mjölsorterna kan bytas mot andra naturligt glutenfria mjölsorter, och om man inte tå psylliumfröskal går det förmodligen att ersätta fiberhusk med mindre mängd xanthangummi, men då behöver nog även vätskemängden justeras om det ska bli en hanterbar deg. Kalonji, som även kallas nigella seeds, är lite karaktärsingrediens i brödet, så om du inte hittar eller tål det, blir det lite annan smak - men säkerligen supergott ändå:-). 

1 kommentar:

  1. Hej, kul du testade brödet. Satt själv och klurade på en modifierad variant här hemma när jag fick boken i julklapp. Har du testat att byta ut majsmjölet? Allergi mot majs här hemma. Bovete?

    SvaraRadera