torsdag 1 oktober 2020

Naturligt glutenfri äppel(kladd)kaka sötad med dadlar (mest)

Eftersom jag har bakat den här kladdiga äppelkakan två gånger på lika många veckor, och den har försvunnit i ett nafs varje gång, är det bara att inse att den måste hamna här på bloggen. Det känns mer pålitligt än min snabbt nerkladdade lapp instucken i en av mina bakböcker (favoritboken, förvisso, men ändå). Förutom kokossockret på toppen innehåller kakan bara socker från hel frukt. För mammasamvetet känns det lite bättre när barnen vill ha både en och två och tre bitar var innan de är nöjda. Den är ju nyttig! Vill man ha kakan lite mindre kladdig är det nog en god idé att ersätta klibbrismjöl med vanligt rismjöl och tapiocastärkelsen mot majsstärkelse. Och strunta i att riva ner äpple i smeten.

NATURLIGT GLUTENFRI ÄPPEL(KLADD)KAKA SÖTAD MED DADLAR (MEST)
60 g (1 dl) fullkornsrismjöl
45 g (1 dl) fullkornsmajsmjöl
50 g (1 dl) klibbrismjöl
30 g (½ dl) solrosfröprotein (har du inte det - ta mer majsmjöl)
25 g (½ dl) tapiocastärkelse
1 krm xanthangummi
5 g (1 dryg tsk) bakpulver
10 g (nästan 1 msk) vaniljsocker
ungefär ½ tsk nymald kardemumma om man gillar det (jag gör!)
100 g urkärnade färska dadlar
100 g + 125 g vatten
30 g rapsolja
1 rivet äpple (första gången vägde det 65 g, andra gången mer, och då blev kakan kladdigare, skala äpplet för lenare slätare konsistens på kakan)
2-3 urkärnade äpplen i klyftor (man kan skala om man vill, jag låter det oftast vara kvar)
kokossocker (råsocker fungerar också)
kanel

Smörj  och mjöla en rund form med löstagbar kant (eller klä en med bakplåtspapper, så gör jag, då min springform har använts till glutenbak tidigare). Blanda alla torra ingredienser. Mixa dadlarna med 100 g vatten och häll ner det tillsammans med resten av vattnet och oljan. Rör samman till en slät smet. Rör ner det grovrivna äpplet. Bred ut smeten i formen. Lägg äppelklyftor ovanpå i ett fint mönster (jag lägger klyftorna tätt och trycker ner dem lite i smeten). Strö kokossocker och kanel över. Grädda i 175-200 grader med varmluft, 25-30 min. Låt svalna innan servering. Man kan säkert ha vispad veggogrädde, fraiche, vaniljsås eller glass till men själv tycker jag verkligen inte att det behövs. Inte barnen heller - än så länge!

Den här kakan är mjölkfri, äggfri, nötfri, sojafri, vegansk. Dessutom naturligt glutenfri. Mjölerna kan bytas mot andra sorter man tål. Vid potatis-/majsallergi: kolla bakpulver och vaniljsocker - de brukar båda innehålla antingen majsstärkelse eller potatisstärkelse. Kolla även ursprung på xanthangummit - kan vara baserat på majs, soja eller vete. Kakan går fint att baka utan xanthangummi, blir möjligen något kladdigare bara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar