torsdag 15 oktober 2020

Kokostoppar (glutenfria, veganska, sojafria)

Få har väl undgått att Karolina Tegelaar har släppt en tjock "bibel" med veganska bakverk. Det jag framför allt uppskattar med den boken, är guiderna i början. Hur blir det om man bakar veganskt och ersätter ägget med vatten? Avocado? Banan? Chiafrön? Eller kikärtsspad (som jag inte är särskilt begeistrad över, till skillnad från många andra)? Vad händer om man ersätter bakpulver med bikarbonat, överdoserar eller underdoserar någon ingrediens? Det finns självklart en uppsjö av recept i boken också, men jag är som jag är: utgår ifrån recept, och gör sedan om. Här kommer därför min version av Karolinas kokostoppar. Uppskattades här hemma - och är bakade för att Prinskorven ska kunna äta (vi håller på att testa om han möjligen tål kokos nu, det gjorde han inte för ett år sedan).

KOKOSTOPPAR (GLUTENFRIA, VEGANSKA, SOJAFRIA)
50 g mjölkfritt margarin (Floras blå använder jag helst)
100 g /1 dl rismjölk
100 g strösocker mixat till mjöl
1½ krm xanthangummi
30 g majsstärkelse (lite mer än ½ dl)
200 g riven kokos

Smält margarinet och blanda det med rismjölken. Mixa strösockret till mjöl och blanda med majsstärkelse och xanthangummi. Rör ner kokos och sockerblandningen i margarin-mjölken och låt det hela stå och svälla i minst 15 min. Forma med hjälp av två skedar kokostoppar på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 20 min, eller tills topparna har fått fin färg och är hyfsat fasta. Låt svalna innan de avnjuts. De är godast färska, men kan förvaras i lufttät burk ett par dagar. De blir då mer jämnfuktiga, istället för fuktiga i mitten och krispiga runt om, men smakar gott ändå. 

Dessa kokostoppar är naturligt glutenfria, äggfria, mjölkfria, veganska, sojafria, nötfria men innehåller majs. Det borde gå att ersätta majsstärkelsen med annan stärkelse eller i värsta fall klibbrismjöl, men jag har inte testat. Rismjölk kan ersättas av t.ex. kokosmjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar