söndag 17 april 2011

Punschpralinglass

Idag har det varit härligt vårväder här i Uppsala! Varmt så att man kan gå i linne, och nästan i shorts, och bara njuta. Jag håller på att återhämta mig från ännu en omgång med feber och magsjuka, mår grymt illa på morgnarna (NEJ, jag är inte gravid), och lever på socker hela dagarna. Tur att det är påsk snart, och godiset billigt! Glass med godis i måste ju vara en höjdare. Mannen tyckte att den kunde ha varit lite sötare, medan jag som vanligt tyckte att den var i sötaste laget... Prova själv om du vågar - och förvissa dig om att punschpralinerna du använder är mjölkfria! Jag brukar köpa lösviktsvarianten som Karamellkungen har - de fungerar i alla fall enligt ingrediensförteckningen...

PUNSCHPRALINGLASS
1 dl hackade punschpraliner
300 ml Soyatoo-grädde (tetraförpackning)
350 ml sojamjölk
½ dl farinsocker
½ msk vaniljsocker
2 krm arrakessens

Blanda ihop alltsammans och kör i glassmaskin. Låt stå i frysen ett tag innan servering, om du inte vill ha väldigt lös mjukglass...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar