måndag 25 april 2011

Potatissallad med senap, morot och äpple

Jag har aldrig varit något stort fan av potatissallad. I synnerhet inte sådan där med massa majonnäskladd - URK, säger jag bara! Vinägrett kan dock vara gott. Om den inte innehåller för mycket olja. Jag är ganska kinkig just på oljepunkten; får kväljningar av mat som känns oljig och fet. Idag åt vi den här potatissalladen till middag. Jättegott, tyckte jag. Mannen tuggade i sig sin portion, och även i pysens mage slank det ner lite potatis. Fast - våfflorna till efterrätt var förstås ÄNNU godare. Pysen klämde i sig en hel, vilket är en ENORM portion med tanke på hur mycket (eller snarare lite) han annars brukar äta.

POTATISSALLAD MED SENAP, MOROT OCH ÄPPLE 5 ganska stora kokta potatisar i bitar
1 stor fint skivad morot
1 äpple i tärningar
1 liten rödlök, fint hackad
5 cm fint hackad purjolök
1 tärnad tomat
½ dl hackad saltgurka
2 msk Fyrissenap, stark
2 msk vatten
2 msk hackad persilja
valfri mängd olja (gärna kallpressad raps-)

Blanda samman senap, vatten och olja. Rör ner övriga ingredienser, och låt gärna stå svalt och dra i några timmar innan servering. Vi hade nötbiffar (av solrosfrön, pumpafrön, jordnötter och överbliven tomatrisotto) och Rostad paprika- och blomkålssallad (1 blomkålshuvud brutet i buketter och rostat i 225 grader, ca 30 min, 4 rostade skalade paprikor i bitar, finrivet skal av ½ citron, 1 msk kapris, 1 pressad vitlöksklyfta). Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar