fredag 8 april 2011

Fuskbullar försök #1

För många år sedan, när jag fortfarande åt fisk, gjorde jag hemlagade fiskbullar. Numera, när jag är gammal och klok och inte längre äter sådant som har ett hjärta eller kommer från något som har det (utom möjligen betor som har hjärtrotröta; en sjukdom som gör att de ruttnar inuti), tänkte jag försöka göra någonting som liknar just fiskbullar - fuskbullar. Av tofu. Det här är första försöket. För att inte göra om samma misstag två gånger skriver jag ner receptet. Provas på egen risk! De blev väl inge' vidare, om jag ska vara ärlig, alldeles för lösa. Nästa gång ökar jag stärkelsen, struntar i vattnet och använder mer kryddor! Ber om ursäkt för den taskiga bilden!

FUSKBULLAR FÖRSÖK #1
250 g naturell tofu (Alpro använde jag denna gång)
½ dl tapiokastärkelse
3 blötlagda kinesiska tongku-svampar, finhackade
nästan 1 dl av blötläggningsvattnet från svampen (för mycket)
1 msk smulade wakame-alger
1 tsk stark senap
1 tsk torkad dill
2 krm vitpeppar

Mixa ihop alltsammans. Ställ in i kylen till det är matdags. Forma små bollar med hjälp av två skedar. Ploppa ner dem direkt i sjudande i vatten, de flesta föredrar nog saltat sådant eller smaksatt med buljong. Sjud tills de flyter upp, vilket tar ca 5 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar