söndag 17 april 2011

PPP-mos med sojaost och svarta sesamfrön

Mina försök att få Pysen med på noterna vad gäller potatis fortsätter. Potatis- och palsternacksmos har han ratat tidigare. Dock var JAG grymt sugen på det, så jag struntade i Pysens förehavanden, och serverade det till en ratatouille, kokt blomkål, rårivna morötter och färsk gurka. Riven sojaost (cheddarsmak) och några svarta sesamfrön på toppen. Och för säkerhets skull några tärningar naturell tofu till mini-Santosha; det VET jag att han gillar. Så även denna gång. Tofun, ratatouillen och blomkålen slank ner. Morötterna spottade han ut, och gurkan rörde han inte ens. Vad han tyckte om moset? Nja, någon succé var det inte... Däremot åt han en liten portion av potatisgratängen jag gjorde tidigare till lunch. Alltid något!

PPP-MOS MED SOJAOST OCH SVARTA SESAMFRÖN
4 rejäla potatisar i bitar
2 rejäla palsternackor i bitar
½ strimlad purjolök
1-1½ dl sojamjölk
svartpeppar
riven sojaost med cheddarsmak
någon matsked svarta sesamfrön

Koka potatisen och palsternackorna mjuka i vatten. Tillsätt purjolöken mot slutet. Häll av vattnet, mosa ihop det hela och tillsätt så mycket sojamjölk att moset blir fluffigt. Smaka av med svartpeppar. Riv sojaost över vid servering och toppa med några matskedar svarta sesamfrön. Salt till de vuxna, om så önskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar