lördag 19 februari 2022

Citron- och apelsinmarmelad

Runt jul varje år brukar jag få för mig att koka citrusmarmelad. Sylt kokar jag ofta, men marmelad har jag mindre erfarenhet av, så koket brukar föregås av intensivt googlande. Men nu tror jag äntligen att jag har funnit vad jag letat efter: en marmelad med tunna strimlor skal, sötsyrlig och enkel att göra. Receptet kommer härifrån, men som vanligt lite modifierat beroende på egna preferenser och innehållet av ekologiska citrusfrukter i mitt kylskåp. 

CITRON- OCH APELSINMARMELAD
1 ekologisk citron med skal
1 ekologisk citron utan skal (jag hade använt allt skal till annat)
1 stor ekologisk apelsin med skal
1 dl vatten
200 g syltsocker

Skölj frukten ordentligt. Skala "skalfrukten" tunt med potatisskalare och strimla sedan skalremsorna fint. Skala samtliga citrusfrukter runt om, gärna så att yttersta hinnskiktet (det vita) försvinner. Skär sedan i bitar. Lägg alltsammans i en gryta tillsammans med 1 dl vatten. Koka upp och sjud utan lock i 20-30 min. Rör ner sockret, koka 5 minuter till och häll upp på burkar. Sätt på locket direkt, låt svalna och förvara sedan svalt.

Så länge man inte är allergisk mot citrusfrukter eller någon ingrediens i syltsocker (t.ex. konserveringsmedel) fungerar det här receptet. Syltsocker kan bytas mot vanligt socker, men då måste man koka lite längre och göra ett marmeladprov (häll lite marmelad på en assiett, dra en sked igenom klicken. Om marmeladen rinner tillbaka är den för lös, om spåret blir kvar, är marmeladen färdig att hälla upp på burkar) för att bedöma när den är lagom fast. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar