tisdag 1 februari 2022

Veganska tofuribs

Jag vill bara förvarna om att det kommer att vara glest mellan inläggen här framöver. Tiden räcker inte till, med tre barn och deras fritidsaktiviteter och ovanpå det ett sedan i maj 2021 väldigt krävande jobb. Matlagning kommer långt ner på priolistan och jag har lite ont om inspiration. MEN denna rätt blev väldigt uppskattad av de sojatoleranta. Inspirationen kommer härifrån - eller rättare sagt - jag har nästan stulit receptet rakt av, bara modifierat tillagning och ändrat ett fåtal ingredienser. Normalt sett föredrar jag att använda Yipins extra hårda tofu, men just till denna rätt har jag valt Kung Markattas naturella tofu. Den är väldigt hårdpressad redan från början, vilket passar utmärkt här.

VEGANSKA TOFURIBS, 4 portioner
2 x 270 g hård tofu (d.v.s. 2 paket Kung Markatta naturell tofu), dela blocket i långa stavar, ca 1x1x5 cm
½ dl äppelcidervinäger
3 msk socker
2 msk sirap
1 msk soja
1 stor hackad vitlöksklyfta
1 msk hackad inlagd ingefära
1 msk grovkornig senap
½ msk sriachasås
rapsolja till stekning
½ msk majsstärkelse
vatten till lagom konsistens

Koka vinäger, socker, sirap, socker, soja, vitlök, ingefära, senap och srirachasås och låt puttra i några minuter så att sockret löses upp och marinaden tjocknar lite. Låt svalna något. Häll marinaden över tofun och låt den stå i minst 1 timme, gärna längre. Plocka upp tofun (spara marinaden). För att undvika att det skvätter olja över hela köket brukar jag använda en nonstick stekpanna, lägga i oljan och tofun samtidigt, lägga på ett lock, sätta stekpannan på induktionshällen på ca 6-7 på en 9-gradig skala och låta tofun bräsera i oljan under lock, ca 5 min på första sidan, sedan vända tofun med några minuters mellanrum så att den blir stekt runt om och får fin färg. Plocka upp tofun, lägg på ett serveringsfat. Ta bort stekpannan från plattan och häll i marinaden. Ställ tillbaks stekpannan på plattan och låt marinaden puttra ihop. Red av med majsstärkelse utrörd i ½-1 dl vatten; tillsätt mer vatten om det blir för tjockt. Häll över tofun och servera med ris.

Innehåller soja, men nötfri och glutenfri (om man väljer glutenfri soja och senap).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar