lördag 28 maj 2022

Naturligt glutenfria tranbärsfrallor

Efter ett långt baka-glutenfritt-bröd-uppehåll är jag (och fiberhusken) nu på banan igen. Oftast bakar jag mina gamla favoritrecept, men ibland får jag för mig att experimentera. Ibland blir det bättre än annars; dessa tranbärsfrallor tyckte i alla fall jag blev väldigt goda. De passar bra som mellanmål och blir nästan som ett sötebrödsfika, i synnerhet om man äter dem med kokosyoghurt som pålägg, vilket jag har gjort på sistone. Mums! 

NATURLIGT GLUTENFRIA TRANBÄRSFRALLOR, 8-10 st
210 g naturligt glutenfritt mjöl (jag blandar oftast fullkornsrismjöl och fullkornsmajsmjöl med något proteinrikt mjöl - som hampaprotein, pumpafröprotein eller solrosfröprotein, 25-30 g på sin höjd till denna mjölmängd)
25 g torkade tranbär
10 g pofiber
10 g hela linfrön
15 g fiberhusk
5-10 g jäst (det är inte så noga)
krossad eller malen kardemumma efter behag (ca ½ tsk)
450 g vatten
en liten skvätt äppelcidervinäger

Blanda alla torra ingredienser med jästen. Tillsätt vatten och vinäger och rör ihop alltsammans till en deg. Låt den jäsa till ungefär dubbel storlek; det tar ett par timmar (du kan öka jästmängden och använda ljummet vatten om du har bråttom, då jäser det snabbare). Skopa upp 8-10 små frallor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt, låt vila 10-40 min och grädda sedan i 200-225 grader varm ugn med varmluft, 20-25 min (om du inte har varmluft - 225 grader, 25 min). Låt svalna helt innan du skär i dem. Om det blir frallor över brukar jag förvara dem på en träskärbräda under bakduk. De håller sig saftiga i minst 1 dygn. 

Dessa frallor är naturligt glutenfria, nötfria, sojafria, äggfria, mjölkfria, vegan. Anpassa mjölerna till allergier, och om du inte tål potatis - uteslut pofiber och minska vattnet till 425 g. Fiberhusk kan tyvärr inte uteslutas i detta recept, men det här receptet är ganska likt (uteslut vaniljsocker, solrosfrön, socker och kanel) och bakas med xanthangummi istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar