onsdag 9 december 2020

Glutenfri saffranskaka med äppelbitar (naturligt sötad)

Under hösten var jag extremt sugen på saffranskaka med äpple en period. Jag hade (tydligen) väldigt bestämda åsikter om hur den skulle utformas, det vill säga med äppelbitar i smeten istället för äppelskivor på toppen. Google gav inga tillfredsställande träffar, så jag fick ordna mitt eget recept. Eftersom tiden var knapp utgick jag från en känd favorit, och ändrade bara lite på innehållet. Passar utmärkt som adventsfika! Eller som alternativ till lussekatter.

NATURLIGT GLUTENFRI SAFFRANSÄPPELKAKA (NATURLIGT SÖTAD)
60 g (1 dl) fullkornsrismjöl
45 g (1 dl) fullkornsmajsmjöl
50 g (1 dl) klibbrismjöl
30 g (½ dl) solrosfröprotein (har du inte det - ta mer majsmjöl)
25 g (½ dl) tapiocastärkelse
5 g (1 dryg tsk) bakpulver
7 g (2 tsk) vaniljsocker
ungefär ½ tsk nymald kardemumma om man gillar det (jag gör!)
½-1 pkt saffran (0.5 g)
85 g urkärnade skalade färska dadlar
100 g + 125 g vatten
20 g rapsolja
ca 600 g tärnade äpplen (skala och kärna ur, ca 4 st modell lite större)
pärlsocker

Smörj  och mjöla en rund form med löstagbar kant (eller klä en med bakplåtspapper, så gör jag, då min springform har använts till glutenbak tidigare). Blanda alla torra ingredienser. Mixa dadlarna med 100 g vatten och häll ner det tillsammans med resten av vattnet och oljan. Rör samman till en slät smet. Blanda ner äppeltärningarna. Bred ut smeten i formen och strö pärlsocker över. Grädda i 175-200 grader med varmluft, 40-45 min. Låt svalna innan servering.

Den här kakan är mjölkfri, äggfri, nötfri, sojafri, vegansk, naturligt glutenfri. Mjölerna kan bytas mot andra sorter man tål. Vid potatis-/majsallergi: kolla bakpulver och vaniljsocker - de brukar båda innehålla antingen majsstärkelse eller potatisstärkelse.

1 kommentar: