onsdag 22 januari 2020

Glutenfria pretzels

När jag behöver koppla bort tankarna är det bästa antingen att träna, eller att greja med något nytt experiment i köket. Pretzels har jag aldrig gjort förut, så det fick bli projektet när jag hade ont i halsen och huvudet var fullt av jobb (fast det var helg). I en del recept jag kollade på, skulle man koka pretzlarna i kaustiksoda (en stark bas) iklädd skyddsglasögon och skyddshandskar. Det tyckte jag lät lite väl äventyrligt, och valde istället en variant där man använder bikarbonat (också alkaliskt, men inte alls lika starkt). Jag hade tyvärr inget grovt salt eller flingsalt - pretzlarna hade blivit ännu bättre med. Hårt krispigt skal med mjukt inre - tillsätt gärna salt i degen för ett saltare snacks. Receptet är modifierat härifrån.

GLUTENFRIA PRETZELS, 12 st
225 g fullkornsrismjöl
100 g fullkornsmajsmjöl
40 g pumpafröprotein (byt mot mer majs/rismjöl om du inte vill baka med proteinpulver, eller mot quinottomjöl)
45 g glutinöst rismjöl (klibbrismjöl)
40 g tapiocastärkelse
15 g kokossocker
4 g fiberhusk (1 tsk)
3 g xanthangummi (1 tsk)
2 krm bakpulver (ca 2 g)
salt (1 tsk enligt receptet)
10 g jäst
360 g vatten 
Till garnering: grovt salt

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt vatten och knåda ihop till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt i ett par timmar. Knåda ihop den och dela i 12 bitar. Rulla ut varje del till en fingertjock längd. Lägg längden som ett U, sno ihop ändarna två gånger,, och vik ner dem så att det blir en kringla med en extra vridning i mitten. Fäst dem ordentligt. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och täck med bakduk. Låt jäsa 10-15 min. Koka upp:

1 liter vatten
1 msk bikarbonat
½ msk kokossocker

Lägg ner en kringla i taget, och låt den koka i 5-10 sekunder (5 sekunder om den flyter från början, annars lite längre tills den flyter upp). Lägg på plåt. Strö över grovt salt (det hade jag tyvärr inte, så jag fick ta vanligt istället). Grädda i 220 grader, 20-25 min. Låt svalna på galler under bakduk. Pretzlarna är allra godast samma dag de bakas, men kan frysas.

Dessa pretzels är naturligt glutenfria, äggfria, mjölkfria, sojafria, vegan. Mjölerna kan troligtvis bytas ut mot andra sorter, och klibbrismjöl + stärkelse kan bytas mot annan stärkelse vid allergi mot de sorter jag har använt. Bakpulver innehåller oftast potatisstärkelse, så uteslut eller ersätt med en knivsudd bikarbonat vid potatisallergi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar