måndag 6 januari 2020

Apelsin- och rosmarinkakor (naturligt glutenfria)

Till Prinskorvens 2-årsbrunch (se separat inlägg om den) bakade jag dessa små naggande goda kex. Ursprungsreceptet kommer förstås från min favoritbakbok, Helt Uden Gluten, men jag har minskat på sockret och uteslutit ägget. Dessutom ändrade jag utbakningssätt, eftersom jag tycker att tillplattade kakor blir bättre (tunnare) än skurna eller kavlade. Kakorna blev jättegoda, och till och med min skeptiska Prinskorv åt två. Satsen är halverad jämfört med originalreceptet.

APELSIN- OCH ROSMARINKAKOR (NATURLIGT GLUTENFRIA), ca 25 st
50 g brunt socker (jag använde kokossocker och brun farin)
40 g quinottomjöl
90 g fullkornsrismjöl
45 g klibbrismjöl
½ tsk bakpulver
en dutt vaniljpulver
skal av ½ apelsin, fint rivet
70 g mjölkfritt margarin
40 g saft av pressad apelsin
1 tsk rosmarin

Blanda alla torra ingredienser. Nyp ihop margarinet med blandningen och tillsätt sedan vätskan. Forma små kulor (ca 25 st) av degen och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Platta ut så att varje kula blir ca 2 mm i tjocklek. Grädda i 175 grader med varmluft, ca 10 min. Låt svalna helt och förvara sedan lufttätt eller i frysen.

Dessa kakor är naturligt glutenfria, äggfria, mjölkfria, sojafria (kolla margarinet), nötfria, fröfria, vegan. Ingen kokos eller majs heller, men tål du inte ris, är detta inget recept för dig. Fast det borde gå att byta rismjöl mot t.ex. majsmjöl, durramjöl eller hirsmjöl, och klibbrismjöl mot valfri stärkelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar