fredag 1 november 2019

Glutenfria kammerjunkere (skorpkakor)

Dessa små skorpkakor bakade jag under sommaren. Receptet kommer såklart härifrån, men jag har bytt ut en del ingredienser och ändrat tillvägagångssättet. Klibbrismjölet gör att skorpkakorna blir lite sega. Jag skulle tro att de blir sprödare om man använder potatis- eller majsstärkelse, men jag ville göra en kaka utan majs, och hade inget potatismjöl hemma. Min Prinskorv gillade kakorna - förstås - som alla barn älskar han sådant som är sött. Kakorna kan med fördel spritsas ut men jag har ingen sprits och fick därför klicka ut med hjälp av två teskedar.

GLUTENFRIA KAMMERJUNKERE (SKORPKAKOR), 45 st
100 g brunt socker (jag använde kokossocker, gillar smaken på dem bäst, och det har fungerat för Prinskorven tidigare, även om han möjligen är allergisk mot kokos)
200 g fullkornsrismjöl
85 g klibbrismjöl
5 g fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ tsk malen kardemumma
½ tsk vaniljpulver (kan bytas mot 1 tsk vaniljsocker)
skal av 1 liten ekologisk citron
100 g mjölkfritt margarin (kan bytas mot kokosolja)
100 g vatten

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarin och vatten och rör samman till en kladdig deg. Låt den svälla i ca 10 min. Klicka sedan ut små kakor på en bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av två teskedar (eller spritsa med kaksprits). Grädda i 200 grader med varmluft i 10 minuter. Stäng av värmen och låt kakorna stå i ugnen i 30 minuter till. Låt svalna. Förvara sedan i lufttät burk.

Dessa kakor är naturligt glutenfria, vetefria, nötfria, fröfria, majsfria (OBS! Kolla bakpulvret!), potatisfria (förutsatt att man väljer ett "rent" socker och vaniljpulver utan tillsatser, samt ersätter bakpulver med 1 krm bikarbonat), sojafria. Rismjöl kan säkert bytas mot annat glutenfritt mjöl och klibbrismjöl mot annan stärkelse eller bovetemjöl vid risallergi. Kryddorna (kardemumma, citronskal, vanilj) kan uteslutas eller bytas ut om man är allergisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar