torsdag 24 maj 2018

Veganska pizzalängder (pizzabullar)

Så här i sommartider tycker jag att det ofta passar med "plockmat" av olika slag. Buffé, meze, smörgåsbord - kärt barn har många namn. Därför kommer här ett recept på ett lite matigare bröd, som dessutom kan vara bra att ha på lut i frysen. Till exempel om man vill dra iväg på utflykt och vill ha någonting ätbart och hyfsat mättande med sig, men inte har tid eller lust att stå i köket. Eller om man har hungriga barn som tjatar om mellanmål. Från början hade jag tänkt baka ut brödet till pizzabullar (ett recept på det finns här), men det blev längder istället. Mindre kladd, saftigare bröd. Skär med fördel i sneda bitar vid servering (eller innan infrysning) så faller inte bitarna isär lika lätt. Fyllningen kan givetvis varieras och kompletteras med det man tycker om, men jag rekommenderar inte alltför blöta grönsaker - risken är då att brödet blir degigt och svampigt.

VEGANSKA PIZZALÄNGDER (PIZZABULLAR), 2 st
Deg:
4 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl
25 g jäst
½ dl rapsolja
lite salt
2 msk sirap
vatten till lagom konsistens, ca 3-4 dl

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt de blöta och arbeta samman till en smidig deg. Knåda så länge du orkar (för hand ca 3 min i mitt fall, sedan började lillgrodan kinka), och låt sedan degen jäsa under lock (jag bakar i gryta) tills du har tid att fortsätta med baket, dock minst 1 timme. Knåda igenom degen och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en platta, ca 1 cm tjock.

Fyllning:
3 msk tomatpuré
1 msk tomatketchup
2 msk olivolja
2 msk vatten
½ dl finhackad färsk oregano (jag har mängder i trädgården, ersätt med torkad om du inte har färsk)
1 tsk svartpeppar

Blanda ihop alltsammans till en tomatsås, ganska tjock. Bred den över degplattorna. Täck med:

200 g riven vegansk ost (jag använde en kokosbaserad)
1 rödlök i fina skivor
andra förslag är hackade oliver (om man gillar det), soltorkade tomater, tunt skivad svamp, marinerad tofu, veggoskinka, veggochorizo...

Rulla ihop varje längd till en rulle. Nyp ihop skarven och lägg rullarna med skarven neråt på bakplåtspappersklädd plåt. Klipp snitt i rullen, ganska djupt, så att det bildas flikar. Vik varannan flik åt höger, varannan åt vänster så att det blir ett flätmönster. Låt jäsa i ½-1 timme. Grädda sedan i 175-200 grader C i 30 min. Låt svalna lite innan servering.

Vill man göra pizzabullar skär man rullarna i 2 cm tjocka bitar istället. Lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt eller i bullformar, jäs enligt ovan, men grädda kortare tid (10-15 min) på högre värme (225-250 grader C).

Detta recept är nötfritt, fröfritt, sojafritt (om man använder sojafri fyllning), äggfritt, mjölkfritt, veganskt (såklart). Innehåller gluten - kan göras glutenfri om man använder en glutenfri pizzabotten som INTE behöver gräddas innan man lägger på fyllningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar