fredag 22 oktober 2010

Danska smörbullar i veganversion

Min mamma fick ett recept på "Danska smörbullar" vid något föräldramöte för min yngsta syster för ca 20 år sedan. Bullarna blir fantastiskt goda - åtminstone om man gillar vanilj, och är hyfsat enkla att göra. Här kommer min veganiserade version! Med gluten, dock...

DANSKA SMÖRBULLAR I VEGANVERSION, 1 långpanna
50 g jäst
12 dl vetemjöl
1½-2 dl socker
1 msk malen kardemumma
1½-2 dl rapsolja
ca 5 dl vatten eller så mycket att degen blir smidig
2 dl vaniljkräm (t.ex. Oatly vaniljsås, eller kokmarsan på sojamjölk)
1½ dl flytande mjölkfritt margarin
1½-2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
pärlsocker

Blanda jäst, mjöl, socker, kardemumma, olja och så mycket vatten att det blir en smidig deg som inte kladdar. Arbeta degen ordentligt och låt jäsa i 1 tim. Dela degen i 2 bitar. Platta ut den ena till en platta och lägg i smord långpanna. Bred vaniljkrämen över. Platta ut den andra deghalvan till en stor platta. Bred över fyllning av margarin, socker och vaniljsocker. Rulla ihop som en rulltårta och skär i cm-tjocka skivor. Ställ skivorna med snittytan uppåt, ovanpå vaniljkrämen. Strö pärlsocker över. Låt jäsa i 30-45 min till. Grädda, mitt i ugnen, 200 grader i 20-30 min eller tills bullarna har fått lite färg. Låt svalna och skär sedan i bitar. Frys in det som inte går åt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar