fredag 4 december 2015

Årets pepparkakor 2015

Årets pepparkaksrecept har jag nästintill stulit från Anna Bergenströms kokbok - den som är lila och kom ut någon gång under sent 1990-tal. Min mamma fick den, och jag stal den (hehe). Receptet har publicerats flera gånger på Internet, så om du vill läsa originalreceptet är det bara att googla på "Eksta pepparkakor recept" så dyker det upp. Jag har dock vegananpassat det, och ändrat lite på mängden av olika ingredienser. Dessutom gjorde jag bara en halv sats, vilket var fullt tillräckligt - i alla fall om man tänker sig att baka ut hela degen vid ett tillfälle, och det tillsammans med en snart 3-åring och två 6-åringar... Sparar receptet här på bloggen för att inte glömma hur jag gjorde just i år. Om jag börjar fundera på vilken deg jag ska göra nästa år, menar jag.

ÅRETS PEPPARKAKOR 2015, ca 100 normalstora pepparkakor eller många fler små (som vi gjorde)
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
drygt 1 dl vatten
140 g mjölkfritt margarin
1 msk malen kanel
½ msk malen kryddnejlika
½ msk malen kardemumma
1 tsk bikarbonat
ca 7 dl vetemjöl + mer till utbakningen

Koka upp socker, sirap och vatten och sjud detta tills sockret är helt smält. Tag kastrullen från värmen och rör ner margarinet i mindre bitar. Rör om då och då så att margarinet smälter och vätskan svalnar. Blanda kryddor, bikarbonat och mjöl i en bunke. Rör ihop det med den avsvalnade socker-vatten-margarinvätskan och arbeta ihop det till en klibbig smet. Häll den i en bunke, täck över med något som gör att det blir tätt (glassbytta med lock, 1½ liter är perfekt!), och ställ i kylskåp i minst ett dygn. Degen bör nu vara fast och relativt klibbfri. Ta lite deg åt gången, kavla ut i vetemjöl så tunt du vågar, och tryck ut pepparkakor med formar. Lägg kakorna på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda, 200 grader (utan varmluft) i ca 10 min. Förkorta gräddningstiden för små kakor som är tunt kavlade, och öka för tjocka stora kakor. Låt svalna på plåten eftersom kakorna är mjuka direkt när de kommer från ugnen. Flytta sedan till "något platt underlag" och låt kallna helt. Förvara de färdiga kakorna svalt och torrt.

Dessa pepparkakor är mjölkfria, äggfria, sojafria, nötfria, fröfria men innehåller gluten. Det fungerar hyfsat att byta ut vetemjölet mot glutenfritt alternativ (gärna egen blandning av naturligt glutenfria sorter, t.ex. durra + glutinöst rismjöl + tapiokastärkelse, eller bovete + teff + rismjöl, tillsätt gärna lite xanthangummi också) men mängden behöver justeras eftersom glutenfria mjöler inte beter sig som vanligt vetemjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar