fredag 24 december 2010

På julbordet 2010

Så var dagens julbord avklarat! Ingen vidare komplicerad historia, eftersom vi tre firade en lugn jul hemma. Skönt var det, att slippa resa land och rike runt med alla andra människor som satt fast i snön på tåg, väntade på försenade flyg eller var ute på hala vägar i snöblåst. Jag missade att fotografera "förrätten", bestående av mormors inlagda portabellosill, kokt potatis och tångkaviar, samt två pliktskyldiga klickar av mannens "skagenröra" (fast med vanlig tofu i små tärningar, ingen rökarom och inget citronskal) och "västkustsallad" (jag hatar majonnässallader). Mormors inläggning var god, men lite väl söt, så nästa gång halverar jag sockermängden! Västkustsalladen kommer nog här på bloggen när mannen har experimenterat färdigt med receptet.

"Det varma" bestod av julens rödkål, senapsgriljerade kålrotsbitar (med Apotekets senap), apelsinmarinerade rödbetor, ugnsbakad brysselkål och portabellosvamp (lägg brysselkål och portabellosvamp lite trångt i en ugnssäker form, ställ in under långpannan med kålrotsbitarna eller täck med aluminiumfolie och baka i 225 grader, 30-45 min) samt rostade kastanjer (tvätta, skär ett kryss i toppen, lägg på sidan i långpannan med kålrotsbitarna och rosta i 225 grader, 30 min, gröp ur skalet vid servering). Mannen åt även nötbollar till. Julmust att dricka, såklart.

Mini-Santosha fick lite rödkål, skagenröra, lite brysselkål, stal en kålrotsbit från min tallrik, och eftersom han inte gillar potatis fick han jasminris till istället. För att vara ärlig, det finns annan mat han gillar betydligt bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar