onsdag 22 december 2010

Juliga glutenfria muslibollar med fikon och glöggmarinerade russin

Så var det dags för ännu ett recept på hyfsat nyttigt glutenfritt "snask". Grundreceptet på mina muslibars återanvändes och varierades ännu en gång, och piffades till med fikon och glöggmarinerade russin. Jag använde "God Jul"-glögg, som i grunden är alkoholfri. Dock kom glöggen från en flaska som vi öppnade förra året, så jag vågar inte garantera alkoholhalten. Mini-Santosha smakade ivrigt på smeten - han är äckligt förtjust i mina muslibars och vill ALLTID ha när han ser mig tugga på en. Vi får väl se om jag får ha dessa i fred... De blev nämligen grymma!

JULIGA GLUTENFRIA MUSLIBOLLAR MED FIKON OCH GLÖGGMARINERADE RUSSIN
1½ dl russin
1 dl alkoholfri glögg
150 g fikon, stjälken borttagen
40 g valnötter
1-1½ dl proteinpulver (Pro 92)
1 dl fibrex
½ dl linfrön
1 tsk kanel

Lägg russinen i glöggen i några timmar. Mixa fikon och nötter, grovt eller fint beroende på tycke och smak. Blanda ihop det russin, inklusive glöggspad, resten av de torra ingredienserna och så mycket vatten eller glögg att det blir en smet. Låt pys smaka av att det är gott. Forma bollar och rulla eventuellt i kokos, sesamfrön, pärlsocker, kakao eller något annat gott. Eller doppa i smält mörk choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar