torsdag 16 december 2010

Rödkål med apelsin, cacao & chili

Idag har jag varit på julbord med jobbet. Ett helt vanligt julbord, där det som vanligt inte finns mycket för veganer att äta, utöver kokt potatis, pickels, inlagd gurka, rödkål och ärter. Som tur var hade vi meddelat att jag skulle komma i förväg, så de hade specialfixat lite åt mig (se bilden); sparris med blandsvamp, rostade rotsaker och aubergine, någon rotfruktsgratäng samt falaffels, som jag dock inte kunde äta eftersom de innehöll vetemjöl (misstänkt likt Findus falafflar). Fruktsallad, frukt, dadlar, fikon, nötter och marsipanäpplen på dessertbordet, samt bröd och kex (men inte glutenfritt). Alltid något! Till middag var jag sedan inte så hungrig, men hade lite julinspiration kvar. Det blev rödkål, fast på ett lite annorlunda vis. Tyvärr hade jag inte möjlighet att fotografera härligheten, eftersom en viss mini-Santosha, som är extra mammig p.g.a. sjukdom, klängde i mina byxben och gnällde konstant. Jag var tacksam över att jag fick äta över huvud taget!

RÖDKÅL MED APELSIN, CACAO & CHILI
800 g finstrimlad rödkål
2 finhackade vitlöksklyftor
½ dl svart risvinäger
½ dl balsamvinäger
1-2 msk spiskummin
1-2 msk "cacao & chili" krydda från Santa Maria
rivet skal av ½ apelsin

Stek kål, vitlök och spiskummin en stund. Tillsätt vinägern och låt puttra under lock i 20 min. Tillsätt apelsinskal samt "cacao & chili". Smaka av med mer vinäger och servera (gärna som en del av julbordet; jag åt kokt brysselkål, ärter och morot till).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar