söndag 12 december 2010

Glutenfritt kastanjebröd med egen mjölmix

Jag är så TRÖTT på glutenfritt bröd som inte smakar någonting! Mixer i all ära, men eftersom de flesta är baserade på majs- eller potatisstärkelse (jag äter inte vetestärkelse), smakar de verkligen ingenting. Så - nu börjar jag experimentera med egen blanding igen! Dessutom hittade jag Finax glutenfria surdegspulver i butikshyllan - måste testas! Kastanjemjöl är inte helt lätt att få tag på. Jag kom över en påse i Hötorgshallen, kan ersättas med bovetemjöl om man inte har lika stor tur. Men då blir det bovetebröd med pumpa- och sesamfrön istället!

GLUTENFRITT KASTANJEBRÖD MED EGEN MJÖLMIX
15 g jäst
1½ dl linfrön
1½ dl fibrex
1 dl pofiber
1 msk fiberhusk
100 g bovetemjöl
100 g rismjöl
100 g majsmjöl
100 g kastanjemjöl
4 msk surdegspulver (quinoa- och risbaserat)
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl pumpafrön
ca 8 dl vatten

Blanda alla ingredienser med så mycket vatten att det blir en väldigt lös och kladdig deg som definitivt inte går att knåda. Arbeta degen en stund och låt sedan jäsa länge (min fick stå i 8 timmar p.g.a. ett oönskat snabbt besök på barnakuten). Lägg i smord(a), mjölade form(ar) och jäs under bakduk i 1-2 timmar. Grädda, 175 grader, långt ner, i ca 50 min. Låt svalna utan bakduk så att kanterna stelnar. Vila några timmar under bakduk innan brödet skivas tunt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar