söndag 5 december 2010

Gluten- och sockerfri kladdig chokladkaka med björnbär

Chokladsugen - grymt chokladsugen. Samtidigt vill jag inte äta alltför mycket socker, eftersom jag har märkt att jag bara blir ÄNNU mer sötsugen då. Därför försöker jag komma på ett sätt att få ihop en god kaka UTAN vanligt socker (däremot med fruktsocker), och förstås, med choklad... Här är det första försöket! God kaka, som inte är så söt, och lagom tung och lite kladdig. Nästa gång ska jag testa med russin för lite mer sötma och proteinpulver för bättre näringsvärde!

GLUTEN- OCH SOCKERFRI KLADDIG CHOKLADKAKA MED BJÖRNBÄR
8-10 urkärnade färska dadlar
1 dl vatten
1 grovrivet 'Ingrid Marie'-äpple
½ dl kakao
1½ dl glutenfri grov mjölmix (mjölkfri också, förstås!)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1½ dl frysta björnbär
ev. mer vatten

Mixa dadlar och vatten. Blanda med övriga ingredienser och så mycket vatten att det blir en kladdig smet. Fördela i en ugnssäker form försedd med bakplåtspapper (eller smord och mjölad med gf-mjölmix), ca 20x25 cm. Grädda i 20-25 min, 175 grader. Låt svalna eller hugg in på kakan på momangen.

1 kommentar:

  1. Tusen tack för gratulationen till Maja! Vad glad jag blev! Hur halkade du in på min blogg *nyfiken*
    Grattis i efterskott till din son! Visst är det magiskt! Kul att han fyller en dag efter Majsan!

    Allt gott! // Jannica

    SvaraRadera