söndag 30 januari 2011

Krabelurer

Riktigt retrofika idag, när mini-Santoshas kompis med föräldrar var här på besök; krabelurer. De kan i det närmaste beskrivas som sockerkakor gräddade i plättlagg, men eftersom mitt annars väldigt välutrustade kök saknar plättlagg (och elvisp), gräddade jag dem i en stekpanna istället. Och det gick bra det med! I ursprungsreceptet, som kommer från "Tant Anna på torpet i Länghem" (1950-tal) ingår 2 ägg; jag ersatte dem med bovetemjöl, extra sojamjölk och lite bikarbonat.

KRABELURER
3 dl vetemjöl
1½ dl socker
2½-3 dl sojamjölk (eller sojagrädde för lyxvariant)
2 msk bovetemjöl
1 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
olja eller mjölkfritt margarin till stekning

Rör ihop alla ingredienser till en tjock slät smet. Grädda i smord plättlagg, 2 msk smet per krabelur, medelvärme, 2-3 minuter per sida (eller klicka ut i stekpanna). Servera bums!

2 kommentarer:

  1. hej! jag gillar din blogg! blev jättenyfiken på de här små krabelurerna! måste testa!
    jag slänger in en länk till din blogg på min hemsida vegania.net
    /nina

    SvaraRadera
  2. Tack, Nina, kul att du har hittat hit! Jag ska slänga upp en länk till din sida så snart jag hinner, de tillhör en av mina favoriter men är ju inte någon blogg...

    SvaraRadera