fredag 18 februari 2011

Glutenfri chokladbrownie med blåbär

Till att börja med vill jag be så mycket om ursäkt för bloggtorkan! Min februari och mars i år är helt galet intensiva på jobbet; ovanpå det fick pysen magsjuka och mannen ryggskott och sedan magsjuka i förra veckan, så jag har haft fullt upp. Det blir mest "risbomber" (zhongzi) från frysen och annan snabblagad mat för tillfället. Idag tog jag mig i alla fall i kragen och bakade den här kakan; planlagt sedan länge. Hur god som helst! Rekommenderas varmt! Jag hade soyatoo-grädde och lite soygurt till, men kakan var nästan godare utan tillbehören. Pysen fick smaka på smeten - smaskigt!

GLUTENFRI CHOKLADBROWNIE MED BLÅBÄR
en knapp dl farinsocker
½ dl kokos
1½ dl glutenfri grov mix (Semper)
3/4 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl äppelmos (jag använde Önos lågkalorivariant)
100 g (1½ dl) frysta blåbär
½ dl vatten

Blanda ihop alltsammans med så mycket vatten att det blir en ganska fast smet. Bred ut i smord form, gärna med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i 15 min. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar