onsdag 14 december 2011

Saffranspudding

Skriver på min avhandling... Det går TRÖGT! Det har varit så himla mycket annat att tänka på den senaste tiden, minst sagt fullt upp! Kanske lugnar det ner sig litegrann nu. Igår fick jag äntligen en liten drake (hmmmm.... ganska stor blev den) tatuerad på högra höften- så att jag alltid ska bli påmind om min egen snälla drake (Wen Long är pysens kinesiska namn, och det betyder just snäll drake). Sex timmar av smärta. Längtar INTE till i januari när det är dags att finputsa detaljerna på den. Och VI HAR KÖPT HUS! En jättelik villa (med våra mått mätt) i Örebro, med en liten fin tomt i öster-västerläge. Måste firas - såklart. Med saffranspudding. Mannen ratade, pysen älskade. Till hade vi en sås på mixade björnbär, dadlar och vaniljsocker.

SAFFRANSPUDDING
1½ dl grötris
3 dl vatten
7½ dl sojamjölk
400 g smulad fast tofu
0.5 g saffran, stött med lite socker
skal av ½ citron
1 msk farinsocker

Koka grötris och vatten i 10 min. Tillsätt sojamjölken och koka upp. Sjud på svag värme under lock i 45 min. Blanda med stött saffran, tofu, citronskal och farinsocker (så att det blir snyggare färg). Häll alltsammans i en smord ugnssäker form och grädda i 200 grader, 40 min. Servera med bärsås eller sylt. Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar