torsdag 1 december 2011

Pärlsockerkakor

De här småkakorna bjöd vi på när Pysen hade kalas för några av sina kompisar. De är inte så söta, och ursprungsreceptet kommer från min mormor. Hennes kakor är dock mycket finare. Jag är inte så mycket för att kavla och ta ut kakor med formar, så jag gjorde en förenklad variant. Huvudsaken är väl att de smakar bra, inte sant? Och de gör de, enligt dem som provat. Jag äter själv fortfarande inte gluten, men det finns det många andra som gör. Glutenfria kakor i all ära, men för den som INTE har problem med vete, råg och korn smakar nog vanliga kakor bäst.

PÄRLSOCKERKAKOR (modifierade SMÖRKRANSAR enligt mormors recept)
4 dl vetemjöl
150 g mjölkfritt margarin
1 msk vaniljsocker
lite vatten
pärlsocker till garnering

Blanda mjöl, margarin och vaniljsocker med så mycket vatten att det blir en deg som håller ihop någorlunda. Ställ in den i kylen i någon halvtimme (minst). Forma degen till små kulor, som plattas ut i pärlsocker (lägg en liten kula i en hög med pärlsocker och tryck till, så stannar pärlsockret kvar). Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 200 grader varm ugn, ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar