torsdag 22 december 2011

Linssoppa med vita rotsaker

Måndagens middag - soppa! Jag hade några vänner hemma på besök, och hade lovat pysen att vi skulle göra paj till efterrätt. Hans favoritefterrätt, alla kategorier. Personligen tycker jag att soppa passar väldigt bra som huvudrätt till en mastig efterrätt, som paj, t.ex. Jag hade egentligen tänkt låta soppan vara "ofärgad", men den såg så blek och tråkig ut att det var nödvändigt att piffa upp den lite med tomatpuré. Gott, tyckte i alla fall jag att det blev.

LINSSOPPA MED VITA ROTSAKER
1 stor gul lök i skivor
3 hackade vitlöksklyftor
1 grovriven ganska stor palsternacka
ca 200 g grovriven rotselleri
2 dl röda linser
8-10 dl vatten
buljongpasta efter behag
1 msk tomatpuré

Koka upp alltsammans i en gryta och låt puttra tills linserna är lite sönderkokta, ca 20-30 min. Klart att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar