söndag 18 december 2011

Potatispaj med soltorkade tomater

Potatispaj tillhör inte mina favoriträtter. Paj överhuvudtaget är konstigt som mat. Paj är helt enkelt efterrätt. Jag skyller på min pappa - han lagade alltid maten hemma när jag var liten, och paj stod inte på hans repertoar. Första gången jag åt matpaj var jag kanske 10 år, och fick det i skolan. Inte gott! Men min man gillar paj. Det här är en av hans favoriter. Denna gång förenklade jag receptet lite. Egentligen ska potatisen stekas innan man häller ner den i pajskalet, men det skippade jag. Blev ganska bra ändå. Soltorkade tomater kan ersättas av någonting annat man tycker smakar gott, såsom purjolök (äter inte pysen) eller oliver (som mannen älskar). Glutenfritt om man byter vetemjöl mot glutenfri mix!

POTATISPAJ MED SOLTORKADE TOMATER
4½ dl vetemjöl
1½ dl olja eller flytande mjölkfritt margarin
lite vatten
1 kg potatis, skalad och skivad (och stekt enligt originalreceptet)
2½ dl sojagrädde
några strimlade soltorkade tomater
salt, peppar

Blanda mjöl och olja med så mycket vatten att det blir en fast pajdeg. Tryck ut 2/3 i en form och ställ in i kylen ett tag. Nagga. Förgrädda i 10 min, 200 grader. Varva potatisskivor och soltorkade tomater, salt och peppar i pajskalet. Kavla ut resterande pajdeg och lägg den över som ett lock. Skär ut ett hål i mitten och häll ner sojagrädden. In i ugnen igen, 200 grader i kanske 40 min eller tills potatisen är mjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar