söndag 16 juni 2019

Glutenfria polarkakor i stekpanna - baka utan ugn

Det kan kännas onödigt att värma upp en hel ugn för att bara baka en liten sats bröd, som i sig tar kanske 10 min i ugnen. Därför testade jag att baka i stekpanna härom kvällen, och det blev riktigt bra! Till skillnad från annat stekpannebröd, är detta lite tjockare, och bara gräddat på ena sidan. Resultatet blir lite likt sådana där polarkakor, som man kan köpa i gluteninnehållande variant, därav namnet. Principen bör fungera med vilket bröd som helst som går att kavla eller platta ut centimetertjockt utan att gå sönder, t.ex. mina glutenfria hönökakor (öka fiberhusken till 10 g) eller degen till smörbullar (strunta i kavlingen med margarin). Väldigt styva degar (om det är väldigt mycket fiberhusk) kommer dock att ge ett mer kompakt bröd, än om du bakar med en vekare (men fortfarande hanterbar) deg.

GLUTENFRIA POLARKAKOR I STEKPANNA - BAKA UTAN UGN (4 tefatsstora/8 mindre)
200 g naturligt glutenfritt mjöl (jag använder ofta en blandning av fullkornsrismjöl, fullkornsmajsmjöl, klibbrismjöl, pofiber, pumpafröprotein - mest ris- och klibbris, och bara lite pumpafröprotein och pofiber)
10 g fiberhusk
10-20 g jäst (mer om du vill jäsa kort tid)
ev. 1 tsk brödkryddor
ev. 2 msk sirap eller annan sötning
ev. 30 g margarin eller olja
300 g vatten

Blanda alla torra ingredienser med jäst. Jäs så länge du hinner - alltifrån flera timmar till 30 min. Dela degen i bitar och platta ut till runda kakor, ca ½-1 cm tjocka. Nagga eventuellt lite. Jäs i 30 min under bakduk. Grädda på medelvärme i torr stekpanna under lock, ca 4 min eller tills ovansidan har stelnat. Låt svalna på galler under bakduk. Klart!

Dessa bröd är naturligt glutenfria, fröfria, mjölkfria, äggfria, sojafria, nötfria, vegan. Enkla att anpassa efter allergier beroende på vilken bröddeg man använder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar