torsdag 14 mars 2019

Naturligt glutenfria hönökakor (allergivänliga)

Hönökakor är gott, nästan som bullar, och det här receptet är inget undantag. Det är toksött! I alla fall för mig, som normalt sett bakar och äter osötade bröd. Alla barnen gillade, till och med Prinskorven, som annars ogillar bröd, så även om jag inte vägde upp allt så noggrant, skriver jag ner receptet - på ett ungefär - för framtida bruk (uppdaterar om jag bakar samma igen). Jag utgick från det här receptet men ändrade så att det passar familjens allergier. Majsmjölet bör kunna ersättas av annat mjöl vid majsallergi, och pofiber av kokosmjöl vid potatisallergi.

NATURLIGT GLUTENFRIA HÖNÖKAKOR (ALLERGIVÄNLIGA), 2-3 st ganska små
210 g glutenfritt mjöl (jag använde ca 65 g fullkornsrismjöl, 60 g klibbrismjöl, resten fullkornsmajsmjöl)
12 g pofiber (nästan 3/4 dl)
7 g fiberhusk (ca 2 tsk)
½ tsk mald anis och fänkål (färdig brödkryddblandning)
5 g jäst
15 g mjölkfritt margarin (OBS! Kolla innehållet vid allergier! Vi kör Floras veganvarianter som är baserade på palm- och rapsolja då vi undviker kokosolja)
40 g (2 msk) ljus sirap
310 g vatten

Blanda alla torra ingredienser med smulad jäst. Tillsätt margarin, sirap och vatten och arbeta ihop till en deg som inte är smulig och inte heller klibbar fast i händerna. Låt jäsa i några timmar (eller tillsätt mer jäst och korta jästiden). Dela i 2-3 bitar och forma till runda bollar. Platta ut dem till halvcentimetertjocka cirklar och vik sedan på mitten. Platta ut varje halvcirkel till en knapp centimeters tjocklek. Lägg på plåt och forma till dem. Nagga med gaffel. Jäs i minst 40 min (eller kortare tid om du använde mer jäst). Grädda sedan i mitten av ugnen, 10-15 min, 225-250 grader. Låt svalna under bakduk. 

Beroende på vilka mjölsorter du använder, blir detta bröd mer eller mindre allergivänligt. Jag har valt att baka det helt utan stärkelse, vilket fungerar bra om man använder något klistrigt mjöl (här klibbrismjöl, andra alternativ som inte fungerar hos oss är bovetemjöl och kikärtsmjöl). Har inte testat med stärkelse i blandningen - skulle tro att även det går, men vattenmängden kan då behöva justeras. Pofiber är gjort på potatis - ersätt med annan fiberprodukt (ca 1 msk kokosmjöl gissningsvis, eller 2 msk fibrex) vid potatisallergi. Annars är brödet mjölkfritt, äggfritt, glutenfritt, sojafritt, nötfritt, fröfritt, vetefritt o.s.v. Kolla margarinet - vissa sorter innehåller sheaolja och/eller nötpasta/nötolja, andra lecitin från allergener, eller använd ren olja istället (t.ex. rapsolja). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar