lördag 23 mars 2019

Glutenfria mandelkubb (vegan, allergivänliga)

Då har jag lekt lite i köket igen och konstaterat att jag och xanthangummi inte är helt överens. Degen blev kladdig! Jag ville testa att baka mandelkubb, fast gluten- och mandelfria. Bittermandelarom man köper i vanliga affärer innehåller nämligen inte alls någon mandel. Fusk, tycker somliga, men för oss som äter allergivänligare mat, är det toppenbra! Degen blev lite blöt och svårhanterlig, vilket nog beror på att jag hade i lite för mycket vatten. Nästa gång minskar jag mängden till 175 g och tillsätter sedan mer om det behövs. Goda blev kubbarna i alla fall, med beröm godkända av samtliga familjemedlemmar.

GLUTENFRIA MANDELKUBB (VEGAN, ALLERGIVÄNLIGA), ca 24 st
1 dl (100 g) farinsocker (ger finare färg än strösocker tycker jag)
100 g mjölkfritt margarin
7-7½ dl (ca 320 g) naturligt glutenfritt mjöl och -stärkelse (jag använde 2 dl fullkornsrismjöl, 2 dl klibbrismjöl, 2 dl fullkornsmajsmjöl, ½ dl pofiber och 1 dl tapiocastärkelse)
2 tsk hjorthornssalt
2 tsk xanthangummi
225 g vatten (var för mycket, minska till 175 g och tillsätt sedan mer vid behov istället)
mandelfri bittermandelarom efter behag (½-1 krm)
pärlsocker

Rör margarin och socker till en massa. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dem. Rör ner så mycket vatten + bittermandelarom att det går att forma till en deg. Låt den vila en liten stund. Dela i två delar och platta ut på pärlsockrat bakbord, till längder, 1 cm tjocka och så breda som du vill att de färdiga kubbarna ska bli (ca 3-4 cm). Skär längden i bitar och lägg med den pärlsockrade sidan uppåt på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen, i 12-15 min. Låt kallna på galler eller träbräda UTAN bakduk. Godast färska!

Dessa mandelkubbar är glutenfria, nötfria, fröfria, mandelfria, sojafria, äggfria, mjölkfria, vegan. Beroende på vilken mjölblandning man använder, kan man anpassa receptet till de flesta allergier. OBS! Kolla margarinet! Vissa mjölkfria varianter innehåller nöt-/frösmör, och många är baserade på kokos (som vi undviker just nu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar