tisdag 2 april 2019

Danska glutenfria fastelavnsboller

Fastelavnsboller är Danmark och Norges svar på våra semlor. Istället för att grädda vetebrödet och därefter fylla det, är fyllningen i danska fastelavnsboller inbakad. Som våra krämbullar ungefär. Osäker hur det är med den norska varianten. Hur som helst, när jag först snubblade över det här receptet via sociala medier kände jag att WOW! Måste testas! Min äldsta Pys var med på noterna och tyckte att vi skulle sätta igång med att baka genast. Tiden var dock lite knapp, så istället överraskade jag honom, Lillprins Bus och deras pappa med nybakade fastelavnsboller vid hemkomsten en helg när de varit på vift (medan jag var hemma med Prinskorven). Jag valde att anpassa receptet till alla Prinskorvens allergier, så att alla i familjen skulle kunna smaka.

DANSKA GLUTENFRIA FASTELAVNSBOLLER (ALLERGIVÄNLIGA)
200 g fullkornsrismjöl
125 g fullkornsmajsmjöl (eller mer rismjöl om du inte tål majs)
75 g klibbrismjöl
30 g fiberhusk
45 g farinsocker (eller annat socker, gärna brunt för finare färg)
5 g vaniljsocker
5 g jäst (jag nattjäste degen i kyl, öka mängden till 25 g om du vill jäsa 2 timmar i rumstemperatur istället)
1 tsk mald kardemumma (jag mal hel kardemumma i kryddkvarn för mer smak)
6 dl vatten
1 tsk risvinäger
50 g mjölkfritt margarin (jag använde Floras bredbara, det är utan nötter, shea, kokos och veganskt)

Blanda alla torra ingredienser samt jäst. Tillsätt vatten, vinäger och margarin (behöver inte smältas) och rör samman till en deg. Ställ in den i kylen och jäs över natten ELLER använd mer jäst och jäs i rumstemperatur i 2 timmar. Förbered fyllningen under tiden.

Vaniljkräm till fyllning (en stor sats, hälften räcker gott och väl)
3 dl rismjölk
30 g farinsocker
3 msk majsstärkelse (om du inte tål - använd potatis- eller tapiocastärkelse istället, alternativt klibbrismjöl)
1 tsk vaniljsocker

Vispa samman i en kastrull. Sjud under omrörning tills krämen har tjocknat. Vill du ha snyggare färg kan du tillsätta lite gurkmeja (det hoppar jag över)

Frömassa till fyllning (kan uteslutas):
½ dl valfria frön (jag använde pumpa som vi vet att Prinskorven tål)
3 små färska dadlar (eller 2 msk socker + vatten till lagom konsistens)
lite bittermandelarom om du vill ha mandelsmak - uteslut annars

Mixa samman till en "frömassa" (självklart går det bra att använda mandelmassa istället om man tål det).

Baka ut degen:Kavla ut hela degen till en platta. Dela den i fyrkanter (ursprungsreceptet säger 12 st, jag fick ut 20 st + 4 st pyttesmå). Lägg en liten klick frömassa på varje bit och därefter en klick vaniljkräm. Sno ihop varje bit till en boll och lägg med skarven neråt på en bakplåtspapperklädd plåt. Låt jäsa i 30-60 min (längre tid om degen har jäst i kylskåp och därför är kall), ELLER kalljäs 3 timmar i kylskåp, ställ i rumstemperatur medan ugnen blir varm. Baka av i 15-20 min (mina pyttesmå var inne i ca 12 min), 200 grader med varmluft. Låt bullarna svalna helt under bakduk. Glasera eventuellt  med florsockerglasyr (florsocker + vatten + eventuellt kakao om du vill ha brun glasyr, eller florsocker + hallonsylt + ev. vatten om du vill ha röd. Man kan även smaksätta glasyren med lite citronsaft + citronzest).

Fastelavnsbollarna är mjölkfria, äggfria, nötfria, sojafria (OBS! Kolla margarinet!), glutenfria, vetefria, vegan. I versionen ovan innehåller de majs - byt mot ris om du inte tål, och ris -  byt mot annat glutenfritt mjöl om du inte tål och ersätt rismjölk med annan växtbaserad mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar