onsdag 10 april 2019

Glutenfria naturligt sötade kanelsnegler (kanelbullar)

Hos Det Glutenfri Bagatelier hittade jag ett recept på glutenfria kanelsnegler (kanelbullar) som bara är sötade med dadlar i fyllningen och helt utan sötning alls i degen. Det var väldigt enkelt att allergianpassa ursprungsreceptet, och eftersom bullarna är typ raffinerat sockerfria, passar de även små allergiker. Förutsatt att de tål alla kryddor och dadlar, vill säga. Nu väntar jag med stor spänning och otålighet på bakboken från damerna bakom bakateljén, har beställt den, men bokhandeln jag hittade den hos är tyvärr inte snabbast på Internet:-/.

GLUTENFRIA NATURLIGT SÖTADE KANELSNEGLER (KANELBULLAR), 10 st
150 g glutenfritt mjöl (jag använde 50 g av vardera fullkornsmajsmjöl och fullkornsrismjöl, 10 g av vardera pumpafröprotein och pofiber, samt 30 g klibbrismjöl)
10 g fiberhusk
1 tsk vaniljsocker eller 1 krm vaniljpulver (för helt osötad variant)
½ tsk stött kardemumma
½ tsk risvinäger eller annan vit vinäger
5 g jäst
3 dl vatten
Ska även vara olivolja i degen men det hoppade jag över

Blanda alla torra ingredienser med jästen. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Jäs 2-4 timmar i rumstemperatur. Platta ut till en platta och bred på fyllningen:

Fyllning:
5 färska dadlar (ca 60 g)
1 krm vaniljpulver
1 krm stött kardemumma
½ tsk kanel
1-2 msk vatten
Tillsätt gärna 2 msk kokosolja för godare fyllning!

Mixa ihop till en slät kräm. Bred den över degplattan och rulla ihop den. Skär i bitar och lägg med snittytan neråt i bullformar. Jäs i rumstemperatur i några timmar till. Grädda i 200 grader med varmluft i 20 min. Låt svalna under bakduk.

Bullarna är naturligt glutenfria, nötfria, fröfria, sojafria, sockerfria (om du hoppar över fyllningen), spannmålsfria, mjölkfria, äggfria och väldigt goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar