måndag 24 juni 2019

Chocolate Chip Cookies (vegan)

Det här receptet på Chocolate Chip Cookes har jag fått av Eric, en amerikansk kille som jag var kursare med på universitetet. Det har funnits i mina gömmor i nästan 15 år utan att jag tagit tag i att testa det. Men nu var det dags! Jag gjorde dock bara en halv sats av ursprungsreceptet - det blev ändå 35 kakor, vilket räckte gott och väl. Eric har i sin tur fått receptet av sin mormor eller farmor så jag vågar påstå att detta är ett släktrecept på äkta amerikanska cookies:-). I veganiserad form.

CHOCOLATE CHIP COOKES (VEGAN), 35 st
1½ dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1-2 krm salt
95 g mjölkfritt margarin
2.25 dl (170 g) brun farin (inte strövarianten, utan den fuktiga sorten)
2½ msk strösocker
½ tsk vaniljsocker
3 msk spad från kikärtsburk (aqua faba)
3.25 dl havregryn
150 g hackad mörk vegansk choklad eller motsvarande mängd chokladploppar

Blanda mjöl, bikarbonat och salt. Smält margarinet och blanda det med brun farin, strösocker och vaniljsocker. Rör ner detta i mjölblandningen. Tillsätt kikärtsspadet och rör om. Blanda in havregrynen och sedan chokladen. Låt gärna degen stå en liten stund så att den blir något mindre kladdig. Forma valnötsstora bollar och lägg glest på bakplåtspappersklädda plåtar. Grädda i 165-175 grader varm ugn i ca 10-12 min. Låt svalna på galler.

Dessa chocolate chip cookies är mjölkfria, äggfria, nötfria, fröfria, sojafria förutsatt att chokladen som används är det. Innehåller gluten och baljväxter (kikärtsspad). Jag har inte testat att göra på glutenfritt mjöl och glutenfria havregryn. I teorin borde det fungera. Om man inte tål baljväxter borde det gå att ersätta kikärtsspadet med linfröägg, chiaägg eller fiberhuskägg (1 tsk fiberhusk + 3 msk vatten) istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar