måndag 1 juli 2019

Enkla langos (på veganskt vis)

Langos, i min fuskversion i form av friterade bröd, som toppas med någonting smaskigt, har jag lagat några gånger till den icke-allergiska delen av familjen (alltså till mannen, Pysen och Lillprins Bus). Och varje gång har jag behövt googla fram ett recept. Som jag sedan inte alls har följt, utan modifierat. Det vore dock på sin plats med ett recept här på bloggen också, så att jag INTE behöver googla hej vilt varje gång, utan kan gå till mitt bloggarkiv för att se hur jag gjorde senast... De recept på mer autentiska langos jag har hittat innehåller potatis i degen och jag TROR att degen ska vara mycket lösare än den variant jag gör. Jag brukar dessutom inte fritera bröden, utan "bara" steka dem i rikligt med olja några minuter per sida. Ingen har klagat hittills, så varför ändra på ett vinnande koncept?

ENKLA LANGOS (PÅ VEGANSKT VIS), 8-10 st
10 g jäst
7 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
en gnutta salt
1 msk socker
2-3 msk rapsolja
vatten till lagom konsistens, kanske 3½ dl
rapsolja till stekning

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olja och vatten och arbeta ihop till en smidig deg. Låt den jäsa i några timmar i rumstemperatur. Dela degen i lagom antal bitar (så många bitar du vill ha langos) och rulla till bollar. Kavla eller tryck ut dem, ca ½-1 cm tjocka, och "lagom stora" i diameter (beroende på hur stora langos du vill ha). Stek i rikligt med rapsolja, ca 3 min på varje sida på medelvärme. Låt svalna och rinna av på hushållspapper eller på fat. Servera hyfsat nygräddade med topping, förslag nedan:

Topping:
Oatly Fraiche eller sojabaserad fraiche
Tångrom
Gräslök och/eller rödlök
Valfria andra grönsaker

Alternativt vegansk skagenröra eller variant av ungefär samma ingredienser (basen är blötlagt sojafärsprotein + majonnäs + växtbaserad yoghurt som man sedan blandar med valfria smaksättningar; t.ex. finhackat äpple + finhackad smörgåsgurka, senap + ketchup + rostad lök + bostongurka; sesamolja + soja + finhackat äpple + finhackad purjolök o.s.v.)

Eller toppa med bär och vispad veggogrädde, riven choklad och rostade mandelspån som efterrätt!

Langosarna innehåller vetemjöl/gluten. Däremot är receptet nötfritt, fröfritt, sojafritt, äggfritt och mjölkfritt - förutsatt att man anpassar toppingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar