onsdag 17 juli 2019

Glutenfria kolakakor med citron

En i övrigt mycket trött söndag vaknade jag med ett akut sug efter kolakakor. Tydligen fick jag mersmak efter snickersrutorna (som varken jag eller Prinskorven tålde särskilt bra - tydligen är båda allergiska alternativt överkänsliga mot kakao, tyvärr), för jag är sällan kaksugen annars. Eftersom jag ändå skulle ha ugnen igång (för att baka glutenfria quinoaflutes och glutenstinna burgarbröd), slängde jag ihop en liten sats. Margarinet tog slut, liksom sockret, så mängderna blev lite konstiga, men kakorna goda. Särskilt gillar jag att bryta av allt sött med lite citronskal. Hoppa över det om du vill ha "vanliga" kolakakor. Jag har valt att baka med bikarbonat istället för bakpulver, eftersom jag vill ha den lite speciella sodasmaken på mina kolakakor. Om du istället vill ha bakpulver bör du ta dubbla mängden jämfört med receptet nedan. Jag har utgått från ett recept från Det Glutenfri Bakatelier men ändrat det ganska rejält.

GLUTENFRIA KOLAKAKOR MED CITRON
½ tsk fiberhusk
2 msk vatten
50 g fullkornsrismjöl
50 g fullkornsmajsmjöl
50 g klibbrismjöl
25 g tapiocastärkelse
85 g brun farin (hade tänkt 100 g) av den fuktiga sorten
½ tsk vaniljsocker (eller 1 krm vaniljpulver)
1 krm bikarbonat
20 g ljus sirap
skal av ½ citron
82 g mjölkfritt margarin (Floras växtbaserade bredbara använde jag)

Blanda fiberhusk med vatten och ställ det att svälla i 10 min. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt margarin och sirap och blanda ihop det till en smulig massa. Rör ner fiberhuskgelen, och arbeta samman till en deg. Om den smular sönder - tillsätt lite kallt vatten. Forma fingertjocka rullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och tryck ut dem till längder. Grädda, 180 grader (med varmluft), 8-10 min. Skär i sneda skivor medan de fortfarande är varma. Låt svalna och förvara överblivna kakor torrt och svalt.

Kolakakorna är naturligt glutenfria, äggfria, mjölkfria, fröfria, nötfria, vetefria, havrefria, vegan. Mjölblandningen kan ersättas med valfri egen mjölblandning anpassad efter allergier; totalt 175 g. Kolla vaniljsockret - tror att det kan innehålla potatisstärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar