söndag 28 juli 2019

Pizzasallad (med oregano)

Vitkålssallad i olika former föreslås ofta när det handlar om budgetmat, alltså mat som är hyfsat billig. Just i år har vitkålen dock varit långtifrån billig, vilket jag som hobbyodlare förstår. Kål är svårodlat! Är det inte larver som äter upp den, får den löss, och dessutom får man inte odla kålväxter för ofta på samma ställe eftersom man då riskerar att få problem med jordbundna svampsjukdomar (har för mig att det är typ kan odlas kål i samma land vart 6:e-8:e år på grund av risken för klumprotsjuka). Hur som helst - vitkål är gott, och den här salladen likaså. Normalt sett saltar jag aldrig våra sallader men i fallet pizzasallad fyller saltet en annan funktion. Det hjälper nämligen till att dra ut vätska ur kålen så att den blir mjuk. Variera kryddorna efter behag - jag gillar att tillsätta oregano.

PIZZASALLAD (MED OREGANO)
300 g finstrimlad vitkål (helst vinterkål, sommarkålen är väldigt spröd)
25 g finstrimlad morot (kan uteslutas)
1-2 krm salt
1 msk risvinäger (ljus)
1 msk kallpressad rapsolja
grovmalen svartpeppar
1 tsk torkad oregano

Krama ihop vitkål, morot och salt i en skål. Låt stå i 5-10 min. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda ihop salladen lite till. Klart att servera! Håller sig i några dagar i kylen om det blir rester.

Allergivänlig rätt - och tål man inte ris kan man ersätta risvinägern med annan vinäger eller ättika + pyttelite socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar