söndag 5 maj 2019

Nötfria snickersrutor / snickerskakor (parkouravslutningskakor)

Lagom till en av vårens stora bakhelger, havererade vår kombinerade spis och ugn. Kortslutning som slog ut en säkring inne, och två av tre huvudsäkringar ute. Istället för att bjuda 75 gympa- och parkourbarn på vaniljbullar, fick jag tänka om helt och fixa allergivänligt fika som kunde transporteras, inte behövde stå kallt och som "allätarbarn" i åldrarna 5-12 år accepterar. Här har jag utgått från ett i vegankretsar ganska klassiskt recept på snickersrutor, som jag sedan har allergianpassat. Och det gick hem! Uppskattades av alla barn och några ville dessutom gärna ha receptet. Så här kommer det! Med lite tips på slutet.

NÖTFRIA SNICKERSRUTOR / SNICKERSKAKOR (PARKOURAVSLUTNINGSKAKOR), många små rutor
275 g solrosfrön
75 g pumpafrön
2 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
ca 250 g glutenfria chokladpuffar (jag använde Choco Corn från Naturens skafferi, går att ersätta med andra puffar eller cornflakes, med eller utan choklad, de jag använde håller dock krisp och form bra)
200 g mörk choklad (många sorter innehåller "spår av nötter, gluten, mjölk" etc. så välj sort med omsorg om du bakar till allergiker - jag lämnade en kant fri från choklad på min stora snickerskaka, eftersom den sort jag hade hemma tyvärr inte var garanterat nötfri)

Rosta solrosfrön och pumpafrön i crisppannan till mikrovågsugnen i ca 4 min eller tills fröna doftar och börjar poppa (går även utmärkt att rosta i torr stekpanna på spisen, eller i ugnen, ca 175 grader i 10-15 min men min spis och ugn var som sagt var ur funktion). Mixa dem till smör - tillsätt eventuellt 1 msk rapsolja om det verkar torrt. Om du inte har en mixer eller matberedare och inte är allergisk kan du använda 350 g färdigt nötsmör, frösmör eller osötat jordnötssmör istället för att göra eget. Blanda frösmöret med socker och sirap i en mikrosäker form. Mikra på full effekt, 1 min i taget, tills det hela smälter ihop. Rör om varje minut. Jag mikrade i totalt ca 4 min. Om du inte vill göra i mikron - lägg i kastrull och smält ihop på spisen istället. Rör ner salt och vaniljsocker samt puffarna. Bred eller tryck ut massan på ett bakplåtspapper till en 1-2 cm tjock kaka och låt svalna. Smält chokladen och bred den ovanpå. Låt stelna och skär sedan kakan i lagom små bitar. Förvara torrt och svalt.

Förutsatt att man följer receptet ovan och väljer "allergenfri" choklad är dessa snickersrutor nötfria, sojafria, glutenfria, mjölkfria, äggfria, vegan. Innehåller potatis (-stärkelse i vaniljsockret, ersätt med 1 krm vaniljpulver från äkta vanilj vid potatisallergi), majs (använd rispuffar vid majsallergi), frön och kakao (i chokladen och puffarna, använd kakaofria puffar och strunta i chokladen vid kakaoallergi).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar